Premium

Volvo utvecklar vätgasmotor för tunga transporter

Vätgas som bränsle i stora förbränningsmotorer. AB Volvo utvecklar för första gången tekniken som kan bli lösningen för effektkrävande nischapplikationer – där bränsleceller inte räcker till.

Publicerad

När vätgas diskuteras som en lösning på växthuseffekten handlar det oftast om att köra in den i en bränslecell som genererar elektricitet. Elen driver i sin tur en elmotor. Ett bränslecellsfordon är alltså också ett elfordon, men energin lagras i vätgas snarare än i batterier.

Det är dock fullt möjligt att konstruera en förbränningsmotor som drivs av vätgas. Det har redan gjorts många gånger. De Rivaz-motorn, som uppges vara världens första förbränningsmotor, drevs av vätgas. Så sent som 2005-2007 testade även BMW tekniken i en bil kallad BMW Hydrogen 7.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här