Fordon

Volvos nya testrigg slungar dockhuvuden i cykelhjälmar

Foto: Volvo Cars
Foto: Volvo Cars

Testmetoderna för cykelhjälmar dög inte. I Göteborg har Volvo byggt en ny rigg där cyklisternas huvuden kan slungas i varierade hastigheter och vinklar.

Publicerad

Volvo har ständigt flyttat fram positionerna inom säkerhet, och var tidiga med att rikta fokus mot de oskyddade individerna omkring fordonet. Redan 2010 lanserade bolaget fotgängardetektering med full autobroms. Två år senare fick V40-modellen världens första krockkudde för fotgängare – som täcker vindrutan och lyfter motorhuven.

Volvo vidareutvecklade tekniken bakom fotgängarskyddet, och 2013 lanserades cykeldetektering med full autobroms. Systemet använder bilens kameror och radar för att upptäcka cyklister. Om en kollision är nära förestående varnas föraren och fordonet bromsas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här