Fordon

Volvos elbuss låter som ett rymdskepp

Foto: Volvo

Är det ett rymdskepp? Nej, det är Volvos elbuss som testar ljud för att klara EU:s nya krav.

Publicerad

Om två veckor har Volvos första buss, som helt drivs med el, premiär på en ny busslinje i Göteborg. Företaget lyfter fram tre fördelar med elbussen: den är energisnål, avgasfri - och tyst. Fast den låga ljudnivån sätter nya EU-regler snart stopp för. Från och med år 2019 måste alla nya eldrivna fordon som säljs inom EU ge ifrån sig en lägsta ljudnivå när de kör i låga hastigheter.

Ljudet får tillverkarna själva bestämma inom vissa ramar. Volvo Bussar har under våren experimenterat med flera olika ljudkoncept i ett samarbete med Chalmers och Göteborgs trafikkontor. Testerna har gjorts både på testbana och på busslinje 60 i Göteborg där företagets laddhybridbuss kört runt och spelat upp olika ljud i högtalarna.

- Ibland har den låtit som ett rymdskepp och ibland som om det var fel på växellådan. Det får ju folk att vrida på huvudet, men just de ljuden kommer vi knappast att välja, säger Peter Danielsson, som är ansvarig för fordonsegenskaper på Volvo Bussar.

Utmaningen är att alla ska höra att det är en buss som kommer samtidigt som ljudet inte ska störa i onödan. Ljud med låga frekvenser, under 300 Hz, vore exempelvis ett dåligt val. Det är sådant lågfrekvent buller som gör dieselfordon så störande även inomhus eftersom ljudvågorna tränger igenom väggar och fönster.

En idé Volvo har är låta mikrofoner på bussen lyssna av ljudnivån i omgivningen så att man även anpassa ljudet efter situationen. En tidig söndagsmorgon räcker det kanske med lägre ljudnivå än en fredagseftermiddag i rusning.

Den tysta elmotorn kan vara en utmaning även inne i bussen.

- Jag åkte elbuss första gången på världsutställningen i Shanghai och det var som att sitta i en kaffeburk. Talet från alla passagerare blev väldigt störande när motorn inte överröstade dem, säger Peter Danielsson.

Den 15 juni tas den nya busslinjen i drift mellan Chalmers campus Johanneberg och Lindholmen i Göteborg. Förutom tre helelektriska bussar ska sju av företagets laddhybridbussar trafikera sträckan.

Elbussens energiförbrukning är ungefär 80 procent lägre än för en dieselbuss i motsvarande storlek. Batterierna som sitter på taket snabbladdas vid ändstationerna av strömavtagare som sänks ner.

Den nya elbussen är ett konceptfordon. Företaget planerar att börja serietillverka helt eldrivna bussar först år 2017. Volvo laddhybridbussar, som kör på både el och diesel, lanserades däremot förra hösten. Den har också batterier på taket som snabbladdas vid ändstationerna.

Se Volvos lilla kärleksfilm där bussens buller sätter käppar i hjulet för det unga paret.


Följ Ny Teknik på Facebook!


Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!