Fordon
Volvo tillåter nya fossilfria bränslet HVO100 – men inte för privatpersoner
I våras påbörjade Volvo ett utvärderingsprojekt kring HVO100. ”Våra analyser har kommit fram till att bilarna betett sig precis som om de tankats med vanlig diesel”, säger Ulf Karlsson på Volvo.
Ett litet kliv – med stor miljöpåverkan. Volvo Cars öppnar nu möjligheten för alla taxibolag i Sverige att köra sina bilar på det fossilfria HVO100. Detta efter att man i ett pilotprojekt som pågått under fem månader har testat 100 bilar som enbart kört på det så kallade miljöbränslet. De bilar som ingått i projektet har rullat i Taxi Göteborgs flotta, och fordonen har analyserats vid servicetillfällena.
Och trots att inga särskilda konverteringar eller anpassningar gjorts för HVO100 – visar resultaten av utvärderingen att det bara är att tuta och köra. Det meddelar biltillverkaren.
– Den data vi fått fram ser tekniskt bra ut och inget oförutsett har inträffat, säger Ulf Karlsson, bränsleexpert på Volvo Cars.
Bränslet HVO100 är en kemisk kopia av vanlig diesel, men med något lägre densitet. Och just den likhet som miljöbränslet har är dess stora fördel. Den innebär att det inte behövs specialbyggda fordon eller tankanläggningar för att fungera – vilket ger låga omställningskostnader och snabbare driftsättning. HVO står för hydrerad vegetabilisk olja och bränslet sänker utsläppet av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med vanlig diesel.
Kan inte kontrollera privat användning
Att Volvo nu öppnar möjligheten för taxibolag är ett stort steg, men ännu så länge handlar det bara om S/V90-bilar av modellår 2018/2019 samt V60 2019. Det måste även vara taxiversionen och motorerna D3/D4/D5.
När det kan bli aktuellt för övriga Volvoägare är inget som tillverkaren vill gå in på. Istället vill man vara tydlig med att det inte är tillåtet – och att inga garantier gäller om en privatperson av någon anledning skulle drabbas av fel och ha 100 procent HVO100 i tanken.
– När det gäller taxibolagens flottor kan vi fortsatt ha en noggrann kontroll. Vi avvaktar därför ytterligare för att kunna läsa av mer resultat innan ett sådant beslut kan bli aktuellt, säger Ulf Karlsson.
HVO100 blandas i dag också in i fossil diesel som då uppfyller europeiska och svenska bränslestandarder som Volvo Cars följer. Den diesel som finns i dag i Sverige kan innehålla HVO med upp till 49 procent, beroende på vilken leverantör och kvalitet som gäller.