FORDON
Johan Ekdahl, Volvo Cars finanschef. Arkivbild.
Thomas Johansson/TT
Volvo Cars pressas av batteribolag – spår att 2025 blir ett mellanår
Ett rekordår som avslutades svagt. Nu flaggar flaggar Volvo Cars för fortsatta utmaningar på bilmarknaden under 2025.
– Det kommer att bli ett mellanår, säger bolagets finanschef Johan Ekdahl till TT i samband med bolagets kvartalsrapport.
Biltillverkaren Volvo Cars har precis som hela sektorn präglats av minskad efterfrågan. I samband med bokslutet tecknar man nu en fortsatt mörk bild där marknaden enligt företaget kommer vara fortsatt svag och inte växa i samma utsträckning som tidigare.
Finanschefen pekar ut dalande efterfrågan, ökad prispress på marknaden och tullhot som några av orosmolnen på Volvos bilhimmel.
– Vi vill växa lönsamt och prioritera värde före volym. Men vi är också del av en konkurrensutsatt global marknad, säger Ekdahl.
– 2025 kommer att vara ett transformativt år där det kommer att vara svårt att nå samma nivåer som vi gjorde 2024 när det gäller både volymer och lönsamhet.
Novo Energy tynger ner
För fjärde kvartalet redovisade Volvo Cars en rörelsevinst på 3,9 miljarder kronor, långt ifrån marknadens förväntningar som låg på 6 miljarder kronor.
Resultatet tyngs dock av en nedskrivning av batteribolaget Novo Energy där Volvo Cars nu tagit över efter batteritillverkaren Northvolt .
Även rörelsemarginalen på 3,4 procent var långt ifrån förväntningarna (i snitt 5,75 procent).
Intäkterna uppgick samtidigt till 112 miljarder kronor. Här hade analytiker förväntat sig i genomsnitt 108 miljarder kronor enligt Bloombergs sammanställning.
Trots att försäljningen sjönk i december satte Volvo ett nytt globalt försäljningsrekord med 763 389 sålda bilar under helåret 2024.
”Följer utvecklingen”
Med Donald Trump som president i USA har hotet om tullar aktualiserats den senaste tiden. Inte minst inom fordonssektorn som pekats ut som stora förlorare.
Hur ett sådant scenario kommer att slå mot Volvo Cars är däremot svårt att sia om i nuläget, hävdar Johan Ekdahl.
– Men vi följer naturligtvis utvecklingen noga och tittar på olika scenarier, säger han.
Volvo Cars kan flytta produktion
Bolagets vd Jim Rowan uppger att bolaget nu överväger om flytt av produktion
är ett alternativ för att skydda sig mot tullar.
– Förra året såg vi att batteritullarna ökade från 7,5
procent till 25 procent när man importerar dem till USA, om de kommer från ett
land utanför USA som inte har ett frihandelsavtal. Så vi kommer att se mer av
det, och vi måste naturligtvis vänta och se hur det utvecklas, men vi
förbereder oss för att se om vi behöver börja titta på produktionsflytt eller
till och med leverantörsflytt till olika delar av världen. Så det kommer att
bli turbulent, säger Rowan.