FORDON

Volta-grundarens nya bolag ska göra det enklare att ställa om till eldrift

Teamet bakom Decade Energy: Carl-Magnus Norden, Mariela Atanasova, Alexandre Cleret, Alejandro Ortega Peniche samt Casper Norden.

Ellastbilstillverkaren Volta gick upp som en sol men ner som en pannkaka. Nu är grundaren Carl-Magnus Norden tillbaka – med ett bolag som ska underlätta omställningen till eldrift.

Publicerad Senast uppdaterad

I maj 2023 värderades Volta Trucks till närmare 6,6 miljarder kronor, enligt Dagens Industri. I oktober var konkursen ett faktum, i spåren av batterileverantören Proterras rekonstruktion.

Volta lever vidare sedan en av investerarna, Luxor Capital, bestämt sig för att fortsätta satsningen med målet att få igång fordonstillverkningen. Men Carl-Magnus Norden, en av grundarna, har gett sig ut på ett nytt bolagsäventyr tillsammans med flera före detta anställda.

Det nya bolaget heter Decade Energy med huvudkontor i Paris. Casper Norden, tidigare chief fleet solution officer på Volta, är vd och medgrundare.

Decade Energy grundades i början av året och har nu stängt en såddrunda om 3,6 miljoner euro, motsvarande drygt 41 miljoner kronor. Runden leddes av två investeringsbolag – tyska Ananda Impact Ventures och litauiska Contrarian Ventures.

Enklare att elektrifiera

Bolagets mål är att förenkla övergången till elektriska gods- och persontransporter.

– Den stora flaskhalsen för utvecklingen blir att ha rätt laddinfrastruktur och tillräckligt med el till distributionscentralerna, skriver Carl-Magnus Norden i ett mejl till Ny Teknik.

De tilltänkta kunderna utgörs av till exempel logistikbolag, återförsäljare, sophanteringsavdelningar inom kommuner samt fastighetsbolag – kort och gott alla som planerar att ställa om till eldrift och har mark tillgänglig för fordonen. Tanken är att utnyttja de över 500 platsbesök hos potentiella kunder som gjordes under tiden på Volta, och nu presentera en ny lösning.

– Vi jobbar holistiskt över hela kedjan från fordon, laddare, solceller, batterilager och integrering mot elnätet, säger Carl-Magnus Norden.

De stora fordonstillverkarna, som Scania och Volvo, erbjuder ju också sådana här tjänster till sina elfordonskunder. Vad blir er konkurrensfördel?

– För att någon av fordonsproducenterna ska kunna sälja några fordon behövs lösningar för laddningen på kortare sikt och på längre sikt tillräckligt med el till depån, när fordonsparken skalas upp. Så visst måste Scania, Volvo med flera ha lösningar, men de har bara intresse av sina egna fordon. Den som brukar bilarna behöver tänka över hela sin flotta och hela sitt elbehov och långsiktigt. Det hjälper vi dem med, säger Carl-Magnus Norden.

Målsättningen är att komma igång med de första projekten redan inom någon månad, främst i Tyskland, Frankrike och Sverige.