Volkswagen kan konvertera din gamla ”bubbla” till eldrift

2019-09-09 07:00  
Med drivlina från E-Up! och batteripaket på 36,8 kWh får en e-bubbla en räckvidd på uppåt 20 mil. Foto: Volkswagen

Nu vill Volkswagen hjälpa alla bubbla-ägare att förvandla sin veteran till en elbil. Drivlinan hämtas från VW e-up! – och med batteri får e-Beetle en räckvidd på 20 mil. Nästa konvertering kan bli en e-Porsche.

Mycket talar för att Volkswagen kommer ta täten på elbilsmarknaden, i alla fall innan de andra tillverkarna hinner i kapp. Under fem år ska koncernen plöja ner 30 miljarder euro i sin elektrifiering, och planen är att lansera 70 modeller under en tioårsperiod.

För att understryka hur bred satsningen är erbjuder bolaget nu en lösning för att elektrifiera alla de gamla VW-bubblor som fortfarande rullar på vägarna. Det är drivlinan från nya VW E-up! som ska användas för att elektrifiera veteranen.

Läs mer: Flygbolagets satsning – ska konvertera alla plan till eldrift

– Den elektrifierade bubblan kombinerar charmen från vår klassiska bil med framtidens mobilitet. Innovativa e-komponenter från Volkswagen Group Components sitter under huven – vi jobbar med dem för att elektrifiera historiskt viktiga fordon, i vad som är en känslomässig process. Vi förser också bubbla-ägare med en professionell konverteringslösning som bygger på serieproducerade delar av högsta kvalitet, säger Tomas Schmall, som sitter i styrelsen för Volkswagen Group Components i ett pressmeddelande.

Fler elektrifierade veteraner är att vänta

Själva konverteringen utförs av eClassics i Renningen, nära Stuttgart. Den 1-växlade växellåda som sitter i VW e-up! tillverkas i Kassel, medan bilens batterisystem produceras i Brunswick. 14 moduler på 2,6 kWh levererar tillsammans 36,8 kWh. Bubblans nya vikt ligger på 1 280 kg, och bilens chassi måste anpassas och förstärkas.

Med den nya drivlinan sägs folkan nå 50 km/h på strax under fyra sekunder och 80 km/h på lite drygt åtta sekunder. Topphastigheten ligger på 150 km/h. E-Beetle ska ha en räckvidd på 200 km, vilket torde räcka för den typ av söndagskörning som ägarna ägnar sig åt. Med snabbladdare kan e-Beetle kunna ladda motsvarande 150 kilometers körning på en timme. Fler elektrifierade veteraner är att vänta, och eventuellt kan de göras på den större MEB-plattformen.

Läs mer: Northvolt och VW bygger batterifabrik

– Vi jobbar redan tillsammans för att förbereda plattformen för folkabussen. En e-Porsche 356 kan också bli aktuell i framtiden, säger Tomas Schmall.

Vad det kommer att kosta att elektrifiera sin bubbla är fortfarande oklart.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt