Virgin bygger storskaligt testcenter för hyperloop

2020-10-12 13:07  

Hyperloop är löftet om spårtrafik i överljudsfart. Nu meddelar Virgin att de investerar stort i ett nytt utvecklingscenter och testbana för att förverkliga transportlösningen.

Bland dem som storsatsar på hyperloop-tekniken finns Virgin Hyperloop, som tidigare gick under namnet Hyperloop One. Nu avslöjar företaget att ett nytt certifieringscenter och en testbana på 9,7 km ska byggas i West Virginia i USA. Företaget meddelar att man kommer att investera 500 miljoner dollar i bygget och att det blir den första anläggningen i sitt slag.

– Hyperloop Certification Center är början på hyperloop-resan i West Virginia, i USA och i världen. Vi är ett steg närmare att göra resor med hyperloop till verklighet, säger Virgin Groups grundare Richard Branson i ett uttalande.

Satsningen på den nya anläggningen har planerats länge, och att den kommer nu kan ses som ett resultat av att amerikanska transportdepartementet har publicerat (pdf) riktlinjer om hur regleringar för transportmedlet kan komma att se ut. Framöver kommer Hyperloop vara ett transportslag som kan ansöka om federal finansiering.

Läs mer: Deras extrema elmotor för fordon kan leverera 1 MW

Bygget av det nya centret drar igång 2022 och till 2030 ska kommersiell verksamhet bedrivas, enligt företaget. Virgin Hyperloop har sedan tidigare en testanläggning i öknen norr om Las Vegas. Där har man kört över 400 tester och nått hastigheter på 387 km/h. Alltså väldigt långt från de 1 000 km/h och mer som är den hastighet som hyperloop-förespråkare ofta talar om.

Virgin Hyperloop. Foto: Sarah Lawson (Virgin Hyperloop)

Ett skäl till att man ännu inte är där är enligt företaget att banan är för kort – den är 500 meter lång.

Virgin Hyperloops första kommersiella bana kan bli den som planeras i delstaten Maharashtra i västra Indien som ska binda samman Mumbai och Pune.

Felix Björklund

Mer om: Hyperloop Virgin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt