Fordon
Vattenfall vill starta ny laddningsvåg
I kölvattnet av snabbladdningsvågen släpper Vattenfall nu intelligenta laddboxar som kan installeras på parkeringsplatser, i köpcentrum och i garage.
- Vad vi vill göra är att sätta fart på utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbilar, inte bara snabbladdning utan laddning överallt där elbilar kan parkera, säger Johanna Porsö, produktutvecklare på Vattenfall, till Ny Teknik.
I dag lanserar Vattenfall sin nya Laddbox Online, en internetuppkopplad laddbox där ägaren av laddboxen både kan ta betalt och släppa fram gratisladdning, balansera elbelastningen och föra statistik.
- Ett företag som vill ge sina anställda möjlighet att ladda sina egna elbilar och samtidigt hålla firmabilarna med el kan lätt styra så att firmabilarna laddar gratis medan övriga får en faktura på månadsförbrukningen. Och företaget slipper all administration. Det tar Vattenfall hand om, säger Johanna Porsö.
Laddboxen kan hantera laddning av i stort sett alla elbilsmodeller:
• 3,7 kW 230 V 1-fas 16 A för laddhybriderna Volvo V60, Mitsubishi Outlander, Toyota Prius och Opel Apera.
• 7,4 kW 230 V 1-fas 32 A för Nissan Leaf, BMW i3, BMW i8, Ford Focus Electric och Tesla Roadster.
• 11 kW 400 V 3-fas 16 A för Tesla Model S och Mercedes A-Klasse.
• 22 kW 400 V 3-fas 32 A för Tesla Model med 22 kW dubbelladdare, Renault Zoe och Smart Electric.
- Nyckeln till att få fart på utbyggnaden av publik elbilsladdning är att det finns möjlighet att ta betalt. Annars blir inte intresset att investera i publika laddpunkter tillräckligt stort. Vi måste komma ifrån tanken att det ska vara gratis. Om det är gratis används inte laddplatserna optimalt, säger Johanna Porsö.
I Vattenfalls marknadsföring poängterar man att allt laddboxägaren behöver göra är att bestämma vem som ska kunna ladda elbilen hos dem utan kostnad och vem som ska behöver betala. Allt programmeras in i laddkortet som man måste ha för att starta laddningen.
Följ Ny Teknik på Facebook!
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!