Fordon

Vattenfall bygger nät av snabbladdare

UPPDATERAD. Vattenfall och Tyresö kommun gör en gemensam satsning på en solcellsdriven snabbladdningsstation vid Tyresö Centrum. Det är den första i ett tänkt nät av snabbladdare i Storstockholmsområdet med Vattenfall som operatör.

Publicerad

Bara några veckor efter att energibolaget Fortum och biltillverkaren Nissan öppnat en snabbladdningsstation för elbilar vid McDonalds i Kungens Kurva gör nu Vattenfall och Tyresö kommun en motsvarande satsning.

- Vi hoppas på fler samarbeten av det här slaget så att vi får ett nät av snabbladdningsstationer i Storstockholmsområdet, säger Susanna Hurtig, marknadsansvarig för Elbilsprogrammet på Vattenfall.

Det är ABB som levererat själva laddstationen.

Den klarar både snabb likströmsladdning med 50 kW-120 A, 500 V enligt den japanska standarden Chademo och halvsnabb växelströmsladdning med 22 kW-3x32 A.

För att snabbtanka likström krävs en bil med Chademouttag. Än så länge är det framförallt de japanska elbilsmodellerna som Nissan Leaf, Mitsubishi Imev, Peugeot Ion och Citroën ZE som kan Chademo-ladda.

I en Chademostolpe sitter laddningsaggregatet i själva laddstolpen och omvandlar nätets växelström till batteriets likström.

För växelströmsladdning måste bilen ha en inbyggd laddare som omvandlar stolpens växelström till batteriets likström och ett uttag som klarar den tyska Mennekeskontakten.

Växelströmsuttaget i ABB-stolpen i Tyresö kan ge upp till 22 kW, vilket passar till exempel  Renaults nya elbilsmodell Fluence som kommer till den svenska marknaden nästa år.  Men även långsamladdade bilar kan tanka el i växelströmsuttaget.

Laddstationen i Tyresö centrum får sin ström från det stora solcellstaket med 24 solcellspaneler på vardera 245 watt, totalt 6 kilowatt, vilket ger 5,4 megawattimmar el per år vid gynnsamt väder. Det räcker till cirka femhundra laddningar.

- När inte solcellerna räcker tar laddstationen el från vår vindkraftspark Lillgrund i Öresund. Vi har ursprungsmäkt den elen, säger Susanna Hurtig.

Vattenfall kommer att vara operatör för både denna och kommande laddstationer.

- Vi kopplar upp den mot vår ledningscentral i Ludvika för att hela tiden ha koll på driftstatus. Vi sköter också kundsupport och registrerar och delar ut laddkorten, säger Susanna Hurtig.

Laddningsstationen i Tyresö är öppen för alla som vill el-tanka. Och det är gratis, i varje fall första halvåret.

- Vi ska nu lära oss vilka behov elbilsägarna har av publik snabbladdning med likström, säger Susanna Hurtig.

När det gäller växelströmsladdning finns det tre varianter på lågspänningsladdning.

Mode 1 med standarduttag och standardkontakter (Schuko) för anslutning till växelströmsnätet. Max 250 V och max 16 A.

Mode 2 med kontrollbox på kabeln men fortfarande vanlig kontakt på nätanslutsningssidan. Speciell fordonskontakt; typ 1, 2 eller 3. Max 250 V och 32 A.

Mode 3 finns bara på laddstationerna med permanent koppling till växelströmsnätet. Mode 3-laddare har två extra stift som kommunicerar med bilen och kan styra laddningsströmmen.

Inom dessa tre standarder finns tre olika kontakter – Typ 1 som anammats av Japan och USA, Typ 2 som förordas av den tyska industrin och Typ 3 som anammats i Frankrike.

Eurelectric rekommenderar att från och med 2017 ska Mode 3 och typ 2-kontakt gälla på bilsidan. Det är den lösningen som ABB valt för Vattenfalls laddstation i Tyresö.