Fordon

”Vårt team består inte av bilmänniskor”

Så här ser framtidens elbil ut, om Team Uniti från Lund får bestämma. Uniti väger 400 kilo, har en räckvidd på 150 kilometer och en toppfart på 90 kilometer i timmen. Under skalet sitter en AC-motor på 15 kilowatt och ett natriumjonbatteri på 11 kilowattimmar. Foto: Team Uniti
Lewis Horne Foto: Team Uniti

Här är den svenska elbilen som vill vända upp och ner på fordonsindustrin. Och dess design får Elon Musk att framstå som återhållsam.

Publicerad

För några år sedan såg Lewis Horne en dokumentär om Tesla. I den berättade ett par av Elon Musks ingenjörer att de ”lika gärna kunde byggt ett rymdskepp”, men att marknadskrafterna tvingade fram något som såg ut och uppförde sig som en vanlig bil.

– Man kunde höra på deras röster att de i själva verket ville göra något annorlunda, något vettigare, säger Lewis Horne.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här