Fordon
Värmen i avgaserna
blir ångtryck i bilen
Avgasrör Foto: Colourbox
Saabs gamla forskning om ångmotorer i bilar väcks till liv igen. Tekniken har vidareutvecklats av Sigtunaföretaget Ranotor, som tillsammans med Scania och Volvo nu söker statligt bidrag att utveckla ångbilar.
- Jag ser det som ett komplement till dagens förbränningsmotorer, säger Börje Grandin på Volvo Personvagnar till tidningen Miljörapporten.
I ett nytt forskningsprojekt som Energimyndigheten väntas stödja ingår både Volvo Personvagnar, Volvo Lastvagnar och Scania till sammans med forskningsföretaget Ranotor i Sigtuna.
Det är Ranotor som har patenten på tekniken för en ånghybdridmotor, där värmen från bensinmotorns avgaser utnyttjas för att bygga upp ett ångtryck, som driver en ångmotor placerad bakom förbränningsmotorn.
Bakom tekniken står ångteknikveteranen Ove Platell, som i dag är 81 år. Det var han som drev Saabs ångteknikutveckling på 60-talet. När Saab lade ned projektet på 70-talet tog Ove Platell över det hela och startade företaget Ranotor, som han driver tillsammans med sin son Peter Platell.
BC-Hybrid-teknik
Tekniken kallas BC-Hybrid, där BC står för Bottoming Cycle, alltså att återvinna den energi som annars försvinner ut genom avgasröret.
I det aktuella projektet återförs överskottsvärmen till en ångmotor som fungerar som ett komplement till bilens förbränningsmotor. Genom ångmotorns höga verkningsgrad kan förbränningsmotorn göras mindre kraftfull och mindre bränsleslukande.
I tunga lastbilar väntas bränsleförbrukningen kunna sänkas upp till 20 procent, skriver Miljörapporten.
Kan bli verklighet 2013
Projektet har kommit en bit på väg. Det har rekommenderats för bidrag av beredningsgruppen inom programrådet för fordonsforskning och ett slutligt beslut väntas tas av Energimyndigheten i slutet av februari.
Projektet är kostnadsberäknat till 6,9 miljoner kronor, varav Ranotor står för en tredjedel, biltillverkarna för en tredjedel och Energimyndigheten för en tredjedel.
- Går allt som det ska kan tekniken sitta i bilar runt 2013-2015, säger Börje Grandin, chef för förbränningssystemutvecklingen på Volvo Personvagnar, till Miljörapporten.
"Måste minska bensinförbrukningen"
Ranotor drog redan för tio år sedan igång ett projekt tillsammans med de båda lastbilstillverkarna Scania och Volvo för att visa att tekniken kunde användas i tunga fordon.
Nu väcker man upp samarbetet igen och denna gången också med personbilstillverkaren Volvo Cars.
- Meningen är att vi ska anpassa prototypen av en ångmotor till en konventionell förbränningsmotor. Bilindustrin är beroende av att det kommer fram lösningar som minskar bränsleförbrukningen, säger Ove Platell till Miljörapporten.