Fordon

Världens största rotorsegel ska göra oljetankern snålare

Foto: Maersk Tankers
Foto: Maersk Tankers

Maersk Pelikan har fått två stycken 30 meter höga rotorsegel – de största i världen. Tillsammans ska de ge oljetankern en bränslebesparing på upp till tio procent.

Publicerad

Rotorsegel bygger på Magnuseffekten, som gör att en roterande kropp accelereras vinkelrätt mot rörelseriktningen – exempelvis en skruvad fotboll. På den ena sidan uppstår en förtätning av luftmolekylerna, medan de på den andra sidan är glesare eller rent av förtunnas. Eftersom trycket på sidorna är olika så uppstår en kraft. Rotorseglen är roterande cylindrar som utnyttjar det fysikaliska fenomenet för att med vindens hjälp ge fartyg en extra knuff. Ett exempel är Vikinglines M/S kryssningsfärja Viking Grace som är utrustad med ett 25 meter högt rotorsegel.

Nu storsatsar Maersk Tankers på tekniken. Deras oljetanker Maersk Pelikan har fått två rotorsegel som är 30 meter höga och fem meter i diameter. Dimensionerna gör dem till de största i världen. Tillsammans ska seglen ge en bränslebesparing på 7-10 procent för en typisk fartygsrutt. Varje år spenderar det danska bolaget omkring tre miljarder dollar på fartygsbränsle – och tio procent av den summan skulle motsvara en besparing på 2,7 miljarder kronor om året.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här