Världens största rotorsegel ska göra oljetankern snålare

2018-09-04 06:00  

Maersk Pelikan har fått två stycken 30 meter höga rotorsegel – de största i världen. Tillsammans ska de ge oljetankern en bränslebesparing på upp till tio procent.

Rotorsegel bygger på Magnuseffekten, som gör att en roterande kropp accelereras vinkelrätt mot rörelseriktningen – exempelvis en skruvad fotboll. På den ena sidan uppstår en förtätning av luftmolekylerna, medan de på den andra sidan är glesare eller rent av förtunnas. Eftersom trycket på sidorna är olika så uppstår en kraft. Rotorseglen är roterande cylindrar som utnyttjar det fysikaliska fenomenet för att med vindens hjälp ge fartyg en extra knuff. Ett exempel är Vikinglines M/S kryssningsfärja Viking Grace som är utrustad med ett 25 meter högt rotorsegel.

Nu storsatsar Maersk Tankers på tekniken. Deras oljetanker Maersk Pelikan har fått två rotorsegel som är 30 meter höga och fem meter i diameter. Dimensionerna gör dem till de största i världen. Tillsammans ska seglen ge en bränslebesparing på 7-10 procent för en typisk fartygsrutt. Varje år spenderar det danska bolaget omkring tre miljarder dollar på fartygsbränsle – och tio procent av den summan skulle motsvara en besparing på 2,7 miljarder kronor om året.

Vill halvera utsläppen

Tekniken har genomgått rigorösa tester på land och inom kort ska den första resan genomföras där seglen verkligen kan långtestas till havs. Ombord ska representanter från Lloyds Register se till att mätningarna genomförs på ett klanderfritt sätt.

– Det här projektet bryter mark inom produkttanker-industrin. Även om teknikutvecklingen har varit stark under årtionden så kan framdrivning med vind ombord på en produkttanker förändra hela spelplanen. Den nya tekniken har potential för att hjälpa industrin att erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris för att förflytta kundernas gods jorden runt, och innebära en minskad miljöpåverkan, säger Tommy Thomassen, teknikchef på Marsk Tankers i ett pressmeddelande.

Läs mer: Stora utmaningar väntar sjöfartens miljöpåverkan

Fartygstransporterna står för 2,2 procent av de globala koldioxidutsläppen. Tidigare i år kom branschen genom International Maritime Organisation överens om att halvera de gemensamma utsläppen till 2050. Rotorseglen levereras av Norsepower. I projektet har Maersk Tankers även samarbetat med Energy Technologies Institute (ETI) och Shell Shipping & Maritime.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt