Världens största gjutmaskin ska ge Teslan färre delar

2020-08-18 08:21  
Teslas gjutpress som installeras utanför fabriken i Fremont. Foto: SAF Photo

Tidigare otestade dimensioner för pressgjutning ska ge ett chassi som består av få delar. Utanför Fremont-fabriken installerar Tesla en ny gjutmaskin som är den största i sitt slag.

Bolagets modeller har genomgått en snabb evolution. Exempelvis designade Tesla sin Model 3 med hela 70 delar i den bakre delen av chassits undersida, detta medan efterföljande Model Y endast har två delar i den sista tredjedelen av undersidan.

Rationaliseringen ger en produkt som dels blir billigare att tillverka och som samtidigt gör bilens struktur starkare – och enligt Electrek siktar Tesla på att tillverka hela undersidan av chassit i ett enda stycke.

Läs mer: Dött lopp mellan Tesla Cybertruck och Rivian R1T

Nyckeln är världens största maskin för pressgjutning som nu håller på att installeras utanför fabriken i Fremont. Den är avsedd för att gjuta den sista tredjedelen av Model Y-chassits undersida, men Elon Musk har tidigare talat om att rationaliseringarna på Y bara utgör början. Och bolaget bekräftar nu målsättningen att man siktar på ett chassi där hela undersidan utgörs av en gjuten del.

Läs mer: Glöm Tesla – här är elbilen med längst räckvidd

Detta hoppas Tesla åstadkomma innan året är över, samtidigt konstaterar de att detta är en gjutning vars storlek och komplexitet aldrig tidigare har testats. Och Musk har tidigare sagt att det varit svårt att hålla uppe och öka produktionstakten på grund av Model Y:s gjutning.

 

Uppdaterad version: Artikeln har korrigerats jämfört med originalet.

John Edgren

Mer om: Tesla Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt