Glöm Tesla – här är elbilen med längst räckvidd

2020-08-11 16:48  
Lucid Motors Air. Foto: Lucid

En ny standard i elbilsbranschen. Nu har uppstickaren Lucid Air avslöjat hur långt deras premiärmodell tar sig på en laddning – och det är en räckvidd som vida överträffar alla andra.

Tidigare i år nådde Tesla en viktig milstolpe för elbilar. Deras Model S Long Range Plus var den första produktionselbilen som officiellt fått en räckvidd på över 400 miles (motsvarande 650 km).

Men Tesla kommer inte att vara rekordhållare när det gäller räckvidd särskilt länge, för när utmanaren Lucid Motors snart lanserar sin Air – har ribban höjts rejält.

I ett pressmeddelande avslöjar Lucid att deras första elbil har en räckvidd på 517 miles, vilket direktöversatt motsvarar 830 km. Det innebär att man trumfar Tesla med över 100 miles.

Vd: Lucid ett strå vassare än Tesla

Räckvidden har kontrollerats av teknikanalys och konsultföretaget FEV, så även om man inte fått en officiell EPA-certifiering – är Lucid så säkra på sin sak att de vågar basunera ut det.

Tekniken för Air har Lucid utvecklat själva och vd:n Peter Rawlinson, som har ett förflutet på Tesla, har tidigare sagt att deras bil kommer att vara strået vassare än Model S på i stort sett alla punkter.

Den stora presentationen av bilen är satt till den 9 september, så utöver räckvidd får vi inte reda på särskilt mycket nu. Sedan tidigare vet vi att batteripacket har utvecklas av företagets teknikavdelning Atieva, som även levererar batterier till Formel E.

Därtill har Lucid avslöjat att drivlinan ska vara branschledande där maskin, växellåda och inverter satts ihop i en kompakt låda samt att bilen har en elarkitektur på 900 volt. 

– Räckvidd och effektivitet är allmänt erkänt som de mest relevanta mätpunkterna för hur elbilstekniken utvecklas. För ett par år sedan avslöjade vi att våra alfaprototyper hade över 400 miles räckvidd, något som reflekterade var vår teknik befann sig vid det tillfället. Sedan dess har vi åstadkommit en serie tekniska genombrott vilket nu kulminerar i en energieffektivitet utan motstycke, säger Peter Rawlinson.

Kan få över 850 km räckvidd med WLTP

Räckvidden på 517 miles är enligt den amerikanska körcykeln EPA, som generellt sätt genererar kortare räckvidder/högre energiförbrukning än den WLTP-cykel som används i Europa. Om siffran står sig när bilen genomgår sin certifiering innebär det att vi på den här sidan Atlanten troligtvis får se en bil med över 85 mils räckvidd (WLTP).

Alltså tillräckligt för att köra Stockholm – Malmö utan problem, eller för den delen även kunna ta sig över till Danmark om man skulle vilja det.  

Som ovan nämnt kommer Lucid Air att presenteras om mindre än en månad. Då kommer vi att få se slutgiltig interiör- och exteriördesign, specifikationer, tillgängliga konfigurationer samt även få en prislapp. Peter Rawlinson har tidigare sagt att bilen ska kosta något över 100 000 dollar, det vill säga omkring 873 000 kronor.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt