INNOVATION

Vanliga restprodukten kan lösa ”Tesla-problemet” för elmotorer

Boel Ekergård, forskare vid Högskolan i Väst. Tesla Model Y. Skärmbild från Teslas investerardag 1 mars 2023.

Restprodukten ferrit har pekats ut som ersättare till sällsynta jordartsmetaller i elmotorer. ”Det finns inte så många vettiga alternativ”, säger forskaren Boel Ekergård.

Publicerad Uppdaterad

Majoriteten av all utvinning av sällsynta jordartsmetaller sker i Kina. Allt fler biltillverkare försöker komma bort från användningen som skapar politiska beroenden och miljöproblem – där bland annat radioaktiva ämnen och kemikalier sprider sig i jord och vattendrag.

Men i takt med att tillverkarna gått över från billiga och enklare induktionsmotorer, till de mer avancerade och effektiva synkrona permanentmagnetmotorerna (PMSM), har även efterfrågan på de magnetiska materialen ökat igen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här