Vänerns första ubåt sjösatt

2017-08-29 16:14  

Den hemmabyggda ubåten Harren gjorde flera dyk i helgen i vattnen utanför Mariestad. Försvarsmakten höll koll när Vänern fick sin första ubåt.

(Artikeln är uppdaterad)

I Mariestads hamn finns plats för omkring ettusen båtar – och sedan i helgen en ubåt. Den 6,4 meter långa ubåten Harren har byggts av Mariestadsbon Martin Hedin hemma i hans garage under tre år, som Ny Teknik har berättat om tidigare. I lördags var det sjösättning.

Efter en namngivningsceremoni i hamnen åkte Martin Hedin ut på en första tur.

– Vi körde ut på Vänern och provade alla möjliga dyklägen. Nackdelen utanför Mariestad är att det är ganska grunt. Det djupaste jag dök var 3,30 meter, sedan landar man i dyn.

Det var en stor upplevelse, berättar han.

– Känslan var ganska speciell. Det blir en viktlös känsla när man är helt under vatten. Jag ser botten genom några fönster i ubåten, annars hade jag aldrig kunnat känna att jag rörde mig framåt. Jag var lyrisk.

Martin Hedin hade sällskap av Sjöräddningssällskapet under färden, men han var ensam i ubåten trots att där finns plats för två personer.

– I början kör jag själv. Skulle något hända vet jag hur jag hanterar min egen panik, men inte någon annans.

Läs mer:

Läs mer: Han byggde en egen ubåt

En annan typ av sällskap under turen var Försvarsmakten, som låg på avstånd och tog upp ljud från ubåten med hydrofon.

– Försvarsmakten tar in uppgifter om hur min ubåt låter, och gör mätningar i både ytläge, periskopläge och undervattensläge. Jag tycker det är bara bra att de kan identifiera min ubåt.

För att köra en ubåt av den här storleken krävs inga särskilda tillstånd eller inspektioner. Av myndigheterna betraktas ubåten som en helt vanlig fritidsbåt av samma storlek.

Men inget försäkringsbolag har velat teckna en försäkring för ubåten, enligt Martin Hedin. Och väjningsreglerna är speciella.

– Som ubåt har jag alltid väjningsplikt. Blir jag påkörd när jag dyker är det mitt fel. Det enda jag egentligen är nervös för är när jag bryter ytan och det kommer en segelbåt, för den hör jag inte. Så jag får dyka på ställen där det normalt inte är så mycket trafik.

I Sverige finns endast ytterligare en privatägd ubåt som ligger i vattnet, ubåten UVS-1300 Malen. Den finns vid Djurö i Stockholms skärgård och används för upplevelseturer. Malen byggdes för tiotalet år sedan i Mönsterås i ett privat initiativ.

Uppdatering: Det finns ytterligare några privatägda ubåtar i Sverige som ligger på land. Bland annat två finskbyggda turistubåtar från 1980-talet som ligger på Högmarsö varv i Stockholms norra skärgård. En tredje, likadan, såldes tidigare till en turismarrangör i Jamaica.

För Martin Hedin har planerandet inför sjösättningen sammanfallit i tid med att en annan privatbyggd ubåt varit i fokus i nyhetsrapporteringen, den danska uppfinnaren Peter Madsens UC3 Nautilus.

Läs mer:

Läs mer: Forskare kan ha löst torpedmysterium

Peter Madsen är misstänkt för mord på den svenska journalisten Kim Wall, och enligt polisen sänkte han sin ubåt avsiktligt för att dölja spår av brottet.

Har händelsen i Danmark påverkat dig?

– Jag har fått märkliga frågor och kommentarer om ubåtsbyggare. Det dyker också upp skämt, men det finns inget att skämta om. Det här handlar egentligen inte om en ubåt. Det är spektakulärt att det hände på en ubåt, men det hade lika gärna kunnat hända på annan slags båt.

Ubåten "Harren" ska ligga på sin plats i hamnen en bit in på hösten innan det blir dags att ta upp den för vintern. Då ska en dieselmotor installeras, för att det ska gå att göra längre resor i Vänern än vad elmotorn tillåter i dag.

– Jag har inte gått i mål, men har hunnit så mycket jag ville hinna i år. Det är mycket jag vill testa. Men enbart upplevelsen att köra ubåten var stor.

Ubåten Harren

Längd: 6,4 meter

Bredd skrov: 1,1 meter

Bredd med trimplan: 1,7 meter

Djupgående ytläge: 1,4 meter

Deplacement i undervattensläge: 2 400 liter

Ballasttankar: 720 liter

Operationsdjup: 50 m

Deformationsdjup tryckskrov: minst 200 meter

Material: tryckskrov i svartstål, bussningar i mässing, axlar syrafast stål

Drivlina: Framdrivning 5 kW borstlös 48 V DC

Förberedd för förbränningsmotor: 11 kW 80-100 A kontinuerligt

Batteribank: typ AGM 48 V

Utrustning: Servostyrda trimplan och roder, kompressor, redundanta trycktankar, digital och analog djupmätare, avgaskylning med dräneringstank, ventilationssystem, ekolod, hydrofon, VHF/AIS, periskop med 4 hd-kameror, lanternor, ankringsljus, 2 strålkastare.

Livsuppehållande utrustning: koldioxidfilter (scrubber), syrgas, koldioxidmätare, nödboj med inbyggd VHF, dykutrustning

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt