Han byggde en egen ubåt

2017-08-11 06:00 Anna Orring  

”Hur svårt kan det vara?” tänkte Martin Hedin. Tre år senare är hans ubåt snart klar för sjösättning.

Den är inte stor. Max två personer får plats inne i ubåten, och även med bara en person finns knappt plats att ta en selfie.

Ubåten är 6,4 meter lång och drygt 1 meter bred. Just storleken är kanske det enda som grämer Martin Hedin när hans ubåt Harren nu börjar blir färdig.

– Jag tror att det är lättare att bygga en som är lite större, 10-12 meter. Det är lättare att hitta delar, och det är inte lika trångt att ligga inne i den och svetsa, säger Martin Hedin.

Läs mer: Så bygger du din egen ubåt

Han kallar sig hobbyingenjör, men är egentligen elektriker och har tidigare arbetat med svetsarbeten. I garaget hemma i Mariestad har en dröm vuxit fram, fog för fog, de senaste tre åren. Nyligen utförde han det första testet i vatten i hamnen i Mariestad.

– Vi gjorde balanstester och systemtester, som kontroller av koldioxidnivå, syreförbrukning och kommunikation. Det gick väldigt bra. Jag fick lägga in tio kilo bly i aktern för att få den mer balanserad.

Testet var nervöst. Ritning, konstruktion, tillverkning och bygge, i stort sett allt har Martin Hedin gjort på egen hand, utan egentliga förkunskaper om ubåtar. En del saker har han lärt sig genom Youtubefilmer. På grund av det lilla formatet har Martin Hedin fått tillverka många smådelar själv. En metallsvarv har gått varm i garaget.

Vad har tagit längst tid?

– Allt plåtjobb. Det är flera hundra meter svets.

Läs mer: Dansk byggde ubåt av gammalt vindkrafttorn

Vad har varit svårast?

– När jag startade var jag inte duktig på att svarva. Jag har fått bearbeta genomföringar, bussningar, vred... Men det är roligt att lära sig. Nu måste jag nog bygga en egen generator att ha till förbränningsmotorn. Det är ingen som säljer färdiga generatorer till miniubåtar.

Ubåten har fått namnet Harren, efter fisken, med inspiration av hur svenska flottan har namngivit flera ubåtar.

– Det är den enda fisk jag har fått. Och jag tog ett namn som försvarsmakten inte har använt.

Ubåten ska kunna ta sig ned på 50 meters djup och köra 30-40 minuter i undervattensläge med en elmotor. I ytläge ska ubåten kunna hålla 6-7 knop med en bensinmotor. Ett mål är att ta sig över Vänern. Till Åmål är det 40 sjömil.

Officiell sjösättning planeras att äga rum inom någon eller några veckor.

Vad ska du ha ubåten till?

– Från början visste jag inte vad jag skulle göra med ubåten, men efter testerna vill jag bara ut och åka med den, skanna botten med ekolod, spela in båtljud med hydrofonen.

Harren från Mariestad

Längd: 6,4 meter

Bredd skrov: 1,1 meter

Bredd med trimplan: 1,7 meter

Djupgående ytläge: 1,4 meter

Deplacement i undervattensläge: 2 400 liter

Ballasttankar: 720 liter

Operationsdjup: 50 m

Deformationsdjup tryckskrov: minst 200 meter

Material: tryckskrov i svartstål, bussningar i mässing, axlar syrafast stål

Drivlina: Framdrivning 5 kW borstlös 48 V DC

Förberedd för förbränningsmotor: 11 kW 80-100 A kontinuerligt

Batteribank: typ AGM 48 V

Utrustning: Servostyrda trimplan och roder, kompressor, redundanta trycktankar, digital och analog djupmätare, avgaskylning med dräneringstank, ventilationssystem, ekolod, hydrofon, VHF/AIS, periskop med 4 hd-kameror, lanternor, ankringsljus, 2 strålkastare.

Livsuppehållande utrustning: koldioxidfilter (scrubber), syrgas, koldioxidmätare, nödboj med inbyggd VHF, dykutrustning

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt