Utredningens förslag: Inga fossila drivmedel efter 2040

2021-06-01 13:48  
Utsläppen från vägtrafiken behöver minska kraftigt – i dag kommer en utredning med förslag på hur fossila drivmedel ska fasa ut. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Senast 2040 ska fossila drivmedel vara utfasade i Sverige, föreslår regeringens utredare. Men ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar bedöms strida mot EU:s regler.

(Uppdaterad)

Miljöminister Per Bolund (MP) tog på tisdagen emot förslagen av utredaren Sven Hunhammar.

– Vi behöver ta stora steg framåt för att lösa klimatkrisen. Det är bråttom, säger ministern.

Men enligt Naturskyddsföreningen går det inte att nå målen i det globala klimatavtalet, Parisavtalet, om fossila drivmedel är utfasade först 2040.

Bolund tror dock att när ett mål väl sätts upp så nås det det oftast snabbare än vad man först trott. Det viktiga är att snabbt komma igång med utsläppsminskningar.

– Om det skulle vara några rännilar (av fossila drivmedel) kvar 2038 eller 2039, så kommer inte det att vara avgörande för att vi ska nå Parisavtalet, säger Bolund.

"Inte realistiskt"

Utredaren Sven Hunhammar bedömer att helt utfasade fossila drivmedel kan nås först 2040.

– År 2035 skulle kräva en väldigt stor mängd förnybara biodrivmedel, så det året är inte realistiskt, säger han.

Vägen till att få bort fossila drivmedel går genom en omfattande elektrifiering, minskad trafik och en övergång till långsiktigt hållbara förnybara drivmedel.

– Vi måste vara förberedda på högre drivmedelspriser under den här omställningen, säger Hunhammar.

Han pekar också på att elektrifieringen kräver mer laddinfrastruktur.

– Vi måste bygga på snabbt.

Utredningen trycker på att det är särskilt viktigt att vägtransporter elektrifieras i så hög utsträckning som möjligt, så att förnybara drivmedel i stället kan frigöras till användning i arbetsmaskiner, flyg, sjöfart och tunga vägtransporter som är svårare att elektrifiera.

Inget nationellt förbud

Drivmedel som används i inrikes transporter och arbetsmaskiner står tillsammans för knappt 40 procent av de totala, svenska utsläppen. För att Sverige ska klara målet att inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser senast 2045 måste bilar, flyg, sjöfart och arbetsmaskiner dra sitt strå till stacken.

Utredaren har också tittat på om det är möjligt att införa ett nationellt säljstopp för nya bensin- och dieselbilar. Men han bedömer att det strider mot EU:s regelverk.

Han föreslår i stället att Sverige ska driva på i EU för att personbilar med förbränningsmotor fasas ut i nybilsförsäljningen i hela EU från 2030.

På nationell nivå anser utredaren att riksdagen ska besluta om ett mål om endast nollutsläppsfordon (NUF) i nybilsförsäljningen av personbilar 2030, det vill säga el- och vätgasbilar.

Målet viktigast

Men i regeringens januariavtal med Centern och Liberalerna står att från år 2030 "kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar".

– Att vi ska nå fram till ett transportsystem som inte är beroende av bensin och diesel, det är vi överens om. För oss är det målet som är det viktiga, inte vilken väg som vi exakt tar, säger Per Bolund.

– Utredaren har kommit fram till att ett nationellt förbud inte är den bästa vägen framåt, utan att vi i stället ska verka på EU-nivå. Och där tror jag att förutsättningarna är väldigt goda att kunna ta stora steg framåt.

Fakta: Vad föreslår utredningen?

Fossila drivmedel ska vara utfasade senast 2040.

Ett nationellt förbud mot nya bensin- och dieseldrivna personbilar bedöms som svårt att införa. Sverige bör i stället verka för EU-omfattande nollutsläppskrav för nya bilars koldioxidutsläpp till 2030 eller senast 2035.

På nationell nivå föreslås ett riksdagsbundet mål om endast nollutsläppsfordon (NUF) i nybilsförsäljningen av personbilar 2030. Med NUF menas fordon utan koldioxidutsläpp vid körning (från ”avgasröret”).

De offentliga insatserna för laddinfrastruktur behöver samordnas bättre, takten öka och hinder röjas.

Reduktionspliktsystemet bör förändras på flera punkter och förutsättningarna för att omforma det till ett utsläppshandelssystem bör utredas, i samspel med pågående utveckling inom EU.

Källa: SOU 2021:48

Maria Davidsson/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt