Fordon

Uppstickarens snabbladdning trumfar konkurrenterna

Xpengs nya S4-laddare ska trumfa allt annat som är ute på marknaden, enligt egen utsago. Foto: Press
Den nya suven Xpeng G9 klarar av att ladda i upp till 400 kW. Foto: Press

Den har en toppeffekt på 480 kW – vilket ger 20 mils räckvidd till suven G9 på bara fem minuter. Här är kinesiska Xpengs nya snabbladdare.

Publicerad

Räckvidd och laddmöjligheter har länge varit de mest avgörande faktorerna för elbilen framgång.

Det senare, och då framförallt snabbladdning, har av många tillverkare pekats ut som extra viktig. Av volymproducenterna är det i dag Porsche och Audi som leder när det kommer till toppeffekt, men inte länge till.

Kinesiska Xpeng har presenterat sin S4-laddare och en bil som kan dra nytta av laddaren. Laddtolparna har 480 kW som toppeffekt, vilket övertrumfar de 350 kW-alternativ som bland annat Ionity rullar ut.

Inkopplad på dessa ska Xpeng G9, den nya suven som klarar av att ladda i upp till 400 kW, kunna addera 200 km räckvidd på fem minuter (enligt den kinesiska testcykeln).

Planen: 2 000 nya laddstationer

I hemlandet har Xpeng snabbladdning i 337 städer och över 1 000 laddpunkter. Framöver ska företaget alltså uppgradera till den senaste snabbladdaren. I presentationen av laddsatsningen var Xpeng inte blyg att visa upp sig bredvid konkurrenterna som man alltså nu slår när det kommer till laddeffekt. Till 2025 är målet att utöka med ytterligare 2 000 laddstationer på hemmaplan.

Xpeng säger att framöver ska alla deras nyutvecklade bilar, med start i G9, få supersnabbladdningskapacitet.

Ingen snabbladdning i Sverige

När märket lanserade i Sverige erbjöds sedanen P5 med 45 kW/70 KW, vilket var väl lågt för ett märkets vars image är att vara ett teknikföretag i framkant.

Men även om G9 lanseras i Europa med 400 kW kapacitet är det högst osäkert om Xpeng själva planerar bygga laddstationer utanför Kina.

Det skiljer Xpeng från exempelvis rivalen Nio som nu ska bygga både laddnät samt batteribytarstationer i Europa.