Häftiga cabrioleten blir verklighet – så mycket kostar Polestar 6

2022-08-16 16:45  

När Polestar visade upp sitt fräna roadster-koncept trodde många att det  bara var ”for show”, men så är inte fallet och nu kan hugade spekulanter reservera en bil. Dock är det lång väntan för en ”6:a”.

Det var i början av året som Polestar visade upp konceptet O2, en cabriolet som utlovade både prestanda och hållbarhet. Det hela var eggande, men majoriteten avfärdade nog konceptet som en drömbil och vision – inget ämnat för produktion. Men tji fick vi.

– Efter den överväldigande responsen från konsumenter och media, tog vi beslutet att sätta denna fantastiska roadster i produktion och jag är otroligt glad över att den ska bli verklighet, säger Thomas Ingenlath, Polestars vd i ett uttalande.

Bilen som är en roadster med fällbart plåttak är tänkt att byggas på Polestars epoxylimmade aluminiumplattform, teknik uppstickaren själv utvecklat vidare ska den använda samma grundtekniks om redan bekräftade Polestar 5.

Nu går Polestar 6 att beställa

Det innebär ett 800V-system, dubbla elmotorer med en systemeffekt på 650 kW (884 hästkrafter) och 900 Nm i vridmoment. Detta ska ge acceleration 0–100 km/h på 3,2 sekunder och toppfart spärrad till 250 km/h.

Alltså nog med prestanda för att hålla för de flesta.

– Polestar 6 är en perfekt kombination av kraftfulla elektriska prestanda och den härliga känslan av att köra med taket nere i frisk luft, säger Thomas Ingelath.

Från och med tisdgen, 16 augusti, kan man lägga en beställning, betala 25 000 dollar och säkra en produktionsplats. Men sedan blir det vänta av.

Produktionen är tänkt att dra igång 2026 – först ska Polestar 3,4 och 5 ska avhandlas. Initialt kommer 500 numrerade ”LA Concept edition” att säljas och smakar det så kostar det – preliminärt pris är satt till 200 000 dollar, motsvarande två miljoner kronor.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt