Uppgifter: Volvo lanserar svänghjulsteknik i år

2019-01-22 07:45  

Ett svänghjul som tar till vara på energin vid inbromsning och lagrar den som rörelse. Enligt uppgifter lanserar Volvo Cars i år den sedan länge omtalade tekniken Kers.

Volvo Cars kommer under året att lansera svänghjulsteknik vilket kan sänka bränsleförbrukningen med 25 procent. De uppgifterna gick tidningen Auto Motor & Sport ut med under måndagsmorgonen.

Tekniken innebär förenklat att energin som krävs för att bromsa bilen sätter fart på ett svänghjul i stället för att omvandlas till värme i bromsbeläggen. Kraften överförs till svänghjulet med hjälp av en transmission. När det är dags att accelerera igen kan den lagrade energin i det snurrande svänghjulet föras tillbaka till hjulaxeln.

Tekniken gör delvis samma sak som ett mildhybridsystem. Också det tar tillvara på rörelseenergin vid inbromsning. Förenklat kan man säga att elmotorn körs baklänges så att elektricitet genereras och kan lagras i batteriet. Men mildhybridsystemet används även för att optimera förbränningsmotorns gång vid besvärliga varvtal.

Frågan är hur svänghjulstekniken passar ihop med de besked som Volvo tidigare har gett.

Alla nya modeller ska utrustas med elmotor

Sommaren 2017 berättade Volvo att alla nylanserade bilar från 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor. Förmodligen kommer det i många fall att innebära ett 48 volts mildhybridsystem.

Elektrifieringsbeslutet har fått flera bedömare att anse Volvo väl rustat för att slippa böter för att det inte lever upp till EU:s utsläppsregler. Från 2020 måste 95 procent av en tillverkares bilar släppa ut i genomsnitt 95 gram koldioxid eller mindre.

Volvo Cars har utvecklat svänghjulstekniken länge. Den går under benämningen Kers, vilket står för Kinetic Energy Recovery System. Redan 2011 berättade Ny Teknik att företaget testar Kers. Den ska enligt Auto Motor & Sport kunna sänka bränsleförbrukningen med 25 procent och dessutom bidra med 80 extra hästkrafter vid acceleration.

Volvo nämnde inget om att införa Kers i samband med tillkännagivandet av den nya elektrifieringsstrategin 2017. Ett mildhybridsystem är däremot betydligt dyrare än svänghjulstekniken. Volvo har tidigare uppgett att det är fyra gånger dyrare. Så frågan är varför Volvo Cars skulle vilja införa båda systemen samtidigt. Möjligen kan det handla om ett sätt att minska slitaget på batteriet, vilket omnämns som en fördel med svänghjulstekniken i en artikel från Forskning och Framsteg.

Volvo Cars varken bekräftar eller dementerar

Volvo Cars presschef Annika Bjerstaf varken bekräftar eller dementerar att ett införande av svänghjulsteknik skulle vara aktuellt.

"Vi pratar ju aldrig om eventuella framtida nyheter förrän det är dags", skriver hon i ett mejl.

Svänghjulet som Volvo använde i en provbil vid tidigare test var cirka 20 centimeter i diameter, vägde sex kilo och var byggt i kolfiber. Det snurrar med hög hastighet, upp till 60 000 varv per minut.

Att lagra energi i ett svänghjul som sätts i rörelse är knappast något nytt. Tekniken används redan i bland annat bussar och Formel 1-bilar. I mitten av 1950-talet fanns dessutom så kallade gyrobussar som drevs helt och hållet av den lagrade energin i svänghjulet. Vid hållplatserna kopplades bussen in till en strömkälla som satte fart på svänghjulet igen.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt