Fordon

Miljardböter väntar bilindustrin – nya EU-regler om utsläpp

Avgaser från bilkö, Stockholm. Foto: TT

Om inte ett mindre under inträffar kommer många biltillverkare att få betala över 100 miljarder kronor i böter till EU med start om 18 månader. Tillverkarna klarar inte unionens nya gränser för utsläpp av koldioxid som börjar gälla 2020.

Skärpningen av utsläppsgränserna har varit kända länge, men inom bilindustrin och bland bilköparna har det hänt saker som snarare ökat än minskat utsläppen på senare år. Dels dieselskandalen som fått många att överge de motorerna till förmån för bensinmotorer som släpper ut mer koldioxid och dels genombrottet för stadsjeeparna (suvar) med stora motorer.

Men från och med 2020 måste 95 procent av tillverkarnas nya bilar klara gränsen 95 gram koldioxid per kilometer och 2021 ska samtliga bilar klara gränsen. Det handlar dock om ett snittvärde för varje tillverkares bilflotta, så om där ingår modeller med låga utsläpp finns det utrymme för bilar med utsläpp över gränsvärdet.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här