Miljardböter väntar bilindustrin – nya EU-regler om utsläpp

2018-08-07 13:18  
Avgaser från bilkö, Stockholm. Foto: TT

Om inte ett mindre under inträffar kommer många biltillverkare att få betala över 100 miljarder kronor i böter till EU med start om 18 månader. Tillverkarna klarar inte unionens nya gränser för utsläpp av koldioxid som börjar gälla 2020.

Skärpningen av utsläppsgränserna har varit kända länge, men inom bilindustrin och bland bilköparna har det hänt saker som snarare ökat än minskat utsläppen på senare år. Dels dieselskandalen som fått många att överge de motorerna till förmån för bensinmotorer som släpper ut mer koldioxid och dels genombrottet för stadsjeeparna (suvar) med stora motorer.

Men från och med 2020 måste 95 procent av tillverkarnas nya bilar klara gränsen 95 gram koldioxid per kilometer och 2021 ska samtliga bilar klara gränsen. Det handlar dock om ett snittvärde för varje tillverkares bilflotta, så om där ingår modeller med låga utsläpp finns det utrymme för bilar med utsläpp över gränsvärdet.

Läs mer: Nytt avgasfusk avslöjat av EU-kommissionen

EU kombinerar de nya utsläppsgränserna med kraftiga böter och eftersom många tillverkare inte kommer att klara utsläppsgränserna får bolagen betala över 14 miljarder euro (145 miljarder kronor), enligt en analys från IHS Markit skriver Bloomberg.

Läs mer: Värmen kan göra Jorden till ett växthus

Exane BNP Paribas har tidigare gjort en liknande analys och pekat ut de franska tillverkarna som mest utsatta. Enligt IHS är dock många fler i farozonen, till exempel tyska Daimler (Mercedes-Benz). Enligt tidigare beräkningar skulle VW-koncernen få böter runt tolv miljarder kronor. Volvo Cars väntas dock klara 95-gramgränsen.

Det enda som kan rädda branschen är ett "jordskalvsliknande" genombrott för elbilarna de kommande åren, skriver IHS i analysen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt