Fordon

Volvo testar svänghjul i vanliga bilar

Svänghjulstekniken är ganska billig och Flywheel KERS kan bli vanligare i Volvos miljöbilar än de avancerade laddningshybriderna, säger Volvo PV i sitt pressmeddelande. Svänghjulen kan få en framträdande roll i Volvos modellprogram Driv-e.
Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System), är monterat på bakaxeln. Vid inbromsning börjar sväghjulet snurra med upp till 60 000 varv per minu. Den bromskraften överförs sedan via ett sinnrikt transmissionssystem till bakhjulen och ger bilen extra hästkrafter.

Svänghjulstekniken ger Formel 1-bilar extra hästkrafter. Nu vill Volvo Personvagnar testa "Flywheel Kers" på vanliga bilar.

Publicerad

- En lätt, billig och mycket miljövänlig lösning som gör att en fyrcylindrig motor känns som en sexa, samtidigt som bränsleförbrukningen minskar med upp till 20 procent, skriver Volvo Personvagnar i ett pressmeddelande på torsdagen.

I höst kommer Volvo Personvagnar att bli en av världens första biltillverkare som testar svänghjulsteknikens möjligheter på allmänna vägar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här