Uppgifter: Takata ansöker om konkurs

2017-06-19 15:33  
Enligt nyhetsbyrån Reuters ligger konkursen nära till hands för Takata, så pass att ansökan kommer att skickas in i veckan. Foto: Alamy

Det är bilvärldens största produktåterkallning, som rör över 100 miljoner felaktiga krockkuddar. Och konsekvenserna för Takata är stora. Nu rapporterar Reuters att företaget kommer att ansöka om konkurs i veckan.

Skandalen med bristfälliga krockkuddar är enorm. Hittills har 16 personer omkommit på grund av Takatas produkter och totalt rör det sig om över 100 miljoner enheter som ska bytas.

Och nu verkar det som att den japanska tillverkaren kommer gå under på kuppen. Enligt Reuters så ligger konkursen nära till hands, så pass att ansökan kommer att skickas in i veckan. Det uppger en källa till nyhetsbyrån. På så sätt vill man undkomma miljarder i skadestånd.

Takata har sedan ett par år tillbaka fokuserat på att försöka få ut tillräckligt många krockkuddar. Fortfarande ligger man dock långt efter – endast 26 miljoner enheter har levererats ut, och av dem är två tredjedelar producerade av andra tillverkare.

Läs mer: Trots risken – miljoner krockkuddar inte bytta

Och när man har fullgjort sina åtaganden och ersatt de felaktiga enheterna – ska hela airbag-produktionen läggas ner. Det här som en del i den rekonstruktionsplan som företaget har dragit upp. Den innebär även att konkursboet köps upp av konkurrenten Key Safety Systems, KSS.

I en skriftlig kommentar meddelar Takata kort att man för diskussioner med representanter för KSS, biltillverkare och finansiella institutioner. Först när de är avslutade kommer ett beslut tas.

Felet med Takatas krockkuddar

Krockkuddarna kan utlösas felaktigt eftersom Takata använt fuktkänsliga kemikalier i ”krutet”. Plåtdelar i krockkudden har även drabbats av rost och sprickor.

Problemen uppdagades i varma regioner med hög luftfuktighet.

Anonyma källor har pekat mot att tillverkaren kände till problemen men mörkade dem.

Reuters har sökt Takata, men företaget har avböjt att lämna kommentar.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt