Fordon

Uppgifter: Elbilsleveranser försenas för att mildra utsläppsböter

Kia E-niro. Foto: Felix Björklund

Bilimportören håller på laddbara bilar för att mildra eller helt undkomma böter när EU:s utsläppsregler aktiveras nästa år, enligt uppgifter.

Publicerad

Biltillverkaren Kia har hamnat i strålkastarljuset efter att uppgifter framkommit att företaget blockerar leveranser av laddbara bilar under återstoden av året. Detta för att i stället kunna räkna in dem i nästa års försäljning eftersom den ligger till grund för beräkningen av tillverkarens genomsnittliga utsläppsvärde. För den som inte når gränsvärdet för 2021 väntar dryga böter.

Det genomsnittliga gränsvärdet för hela EU:s nybilsflotta är 95 gram CO2 per kilometer 2021. Respektive tillverkare har fått ett individuellt värde som beror på hur tunga bilar företaget bygger. Ju större bilar desto högre gränsvärde. För koncernen Hyundai/Kia är målet 94 gram 2021. 2017 släppte deras nya bilar i genomsnitt ut 122 gram, enligt en rapport från PA-consulting.

Laddbara bilar räknas dubbelt

Som ett incitament för branschen att ställa om räknas dessutom alla sålda laddbara bilar dubbelt nästa år.

Rapporteringen inleddes av intresseorganisationen Transport and Environment i slutet av september. Kia-återförsäljare i Spanien ska ha fått ett brev från företagsledningen att registrering av nya laddbara bilar utan undantag ska upphöra fram tills den 1 januari 2020. Det framgick inte varför men Recharge skrev att det handlar om att maximera försäljningen av bland annat diesel-suvar fram till årsskiftet.

Recharge rapporterade även om att den svenska Kia-importören har skickat ut ett liknande brev till svenska återförsäljare. Nu har också Dagens Nyheter fått bekräftat från återförsäljare och ”andra tyngre namn i branschen” att importörer håller på leveranser för att maximera antalet laddbara fordon nästa år. Förlorarna blir kunder som redan har beställt laddbara bilar men som nu alltså får vänta.

Kia-chefen vill inte ge ett rakt svar

– Jag har pratat med mina inköpare och de bekräftar att Kias återförsäljare verkligen har sagt att de inte levererar på grund av att de vill spara elbilarna till nästa år, säger Roelof Hansman, vd på tjänstebilsfirman Leaseplan Sverige, till DN, och tillägger att det beror på nästa års hårdare krav.

Kias svenska presschef David Lilja säger till DN att de långa väntetiderna beror på begränsad produktionskapacitet tidigare under året men vill inte ge ett rakt svar på frågan om det beror på nästa års utsläppskrav.