Fordon
Ubåtsingenjörer slipper flytta
Ola Alfredsson
Kockums ubåtsingenjörer i Malmö slipper flytta till Karlskrona. Samtidigt behöver bolaget snabbt nyanställa 50 konstruktörer för att rita den nya svenska smygubåten. Det säger Kockums vd Ola Alfredsson i intervju med Ny Teknik.
— Jättekul, vi är mycket glada.
Det är en strålande glad Ola Alfredsson som ringer från utlandet för att berätta om att kontraktet att konstruera nästa generations svenska ubåt som nu är i hamn.
Vad betyder det för er?
—Det betyder att vi kan säkra ubåtskompetensen, fortsätta jobba med den och ligga i framkant när det gäller ubåtsutveckling i världen, säger Ola Alfredsson.
Bolaget har nu två år på sig att arbeta med konstruktionen av den nya ubåtsmodellen, avslöjar han.
—Därefter ska ritningen ligga klar och produktionen kunna dra igång, säger Ola Alfredsson.
Kockums vd förväntar sig också att regeringen redan i vårens ekonomiska tilläggspropositionen kommer att föreslå riksdagen att ta beslut om att gå så långt som att beställa två stycken ubåtar av den nya generationen.
—Jag hoppas på det. Enligt de signaler jag fått ska det vara fullt möjligt, säger Ola Alfredsson.
Han berättar också att bolaget kommer att behålla större delen av ubåtsingenjörerna i Malmö, som varit mycket negativa till att flytta till Karlskrona.
Bolagets beslut att flytta ubåtsenheten i Malmö till Karlskrona rivs därmed upp.
—De flesta kommer att kunna sitta kvar. Men vi ska utreda om vi behöver flytta på kompetens som jobbar nära produktion. Samtidigt kommer vi omgående att behöva nya anställa ungefär 50 konstruktörer, säger Ola Alfredsson.
Det är oklart var de nya jobben hamnar, i Karlskrona eller Malmö.
Vilka tekniska nyheter har ni kunnat locka FMV med?
—Vi tar ett ordentligt kliv framåt när det gäller smygtekniken. Den förfinas så att signaturerna sänks ytterligare.
Finns det några nyheter när det gäller den nya ubåtens sätt att kommunicera?
-Vi tittar på olika möjligheter att kunna kommunicera bättre under vatten. Dessutom läggs större vikt vid möjligheter att kommunicera under internationella insatser och att samverka med andra stater. Det gäller också för logistiken.