Ubåt försvann för ett år sedan – funnen på havsbotten imploderad

2018-11-19 11:31  
Ubåten ARA San Juan innan den försvann. Foto: Argentina Navy/AP/TT

Den argentinska ubåten Ara San Juan har hittats – nästan exakt ett år sedan den försvann. Farkosten som delvis har imploderat har lokaliserats på drygt 900 meters djup i Atlanten av amerikanska företaget Ocean Infinitys fartyg Seabed Constructor.

Det är Ocean Infinitys fartyg Seabed Constructor, som med hjälp av miniubåtar kan kartlägga havsbottnen, som har gjort upptäckten. Sökinsatsen inleddes i september. Ocean Infinity har tidigare bland annat varit involverade i sökandet efter det försvunna flygplanet Malaysia Airlines flight MH370.

Det privata amerikanska företaget hittade ubåten omkring 500 kilometer utanför kuststaden Comodoro Rivadavia i södra Argentina, meddelar den argentinska marinen på Twitter. Enligt försvarsminister Oscar Aguad har ubåtens kropp delvis imploderat och spritts ut över havsbottnen på 907 meters djup, rapporterar Reuters.

Läs mer: Saab inleder samarbete för utveckling av ubåtar

Sannolikt har den delen tryckts samman av det enorma tryck som råder i havsdjupet. Losslitna bitar av skrovet som är 11, 13 och 30 meter långa ligger på bottnen, skriver AFP.

Enormt dyrt att bärga

Det handlar framför allt om pengar att lyfta ubåtsvraket utanför Argentina, konstaterar en nederländsk expert på tungbärgning.

– Det är en fråga om kostnader, och den kostnaden kommer att vara mycket, mycket hög, säger Rob Hoekstra på företaget Seacamel till TT.

Ett år efter att den försvann med 44 personer i besättningen hittades den tyskbyggda argentinska ubåten Ara San Juan på Atlantens botten omkring 50 mil utanför kuststaden Comodoro Rivadavia i södra Argentina. Många av de dödas anhöriga vill få reda på orsaken till förlisningen och är upprörda över att myndigheterna sagt att de stora kostnaderna gör att vraket troligtvis inte kommer att kunna bärgas.

Det delvis splittrade vraket ligger på ungefär 900 meters djup, och där nere är trycket 900 ton per kvadratmeter, påpekar Hoekstra.

– Det ställer mycket stora krav på den utrustning som skulle användas.

Olje- och gasindustrin

Att bärga ubåten, med ett deplacement på drygt 2|100 ton i fungerande skick, är också en enorm utmaning på grund av dess tyngd.

– Det finns inte så mycket utrustning i världen som klarar sådana tyngder till havs _ men det finns, säger Rob Hoekstra.

Han påpekar att trots svårigheterna går trycket och vikten att hantera, och att olje- och gasindustrin arbetar med enormt tunga utrustningar och på mycket större djup än 900 meter. Det är också nästan helt uteslutande företag som jobbar åt olje- och gasindustrin som har den utrustning och kompetens som krävs för att utföra ett lyft som det av ubåten.

Nio miljarder

När den ryska atomubåten Kursk, som exploderade och sjönk i Barents hav, bärgades 2001 var det också ett i huvudsak nederländskt konsortium som utförde lyftet.

Sådana operationer är kostsamma. Enligt experter kan en bärgning av Ara San Juan kosta motsvarande nio miljarder kronor eller mer, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Rent tekniskt skulle en eventuell bärgning av Ara San Juan gå till så att en mycket noggrann kartläggning först görs av vraket på bottnen med hjälp av bland annat fjärrstyrda undervattensfarkoster. I detta fall är det extra viktigt eftersom bärigheten i skrovet kan ha påverkats av att ubåtskroppen delvis har splittrats i bitar.

"Komplicerat arbete"

När en exakt plan sedan har gjorts upp för lyftet skickas utrustning ner för att borra hål i skrovet för att haka på tillräckligt starka lyftvajrar.

– Du måste skapa kontaktpunkter som du kan fästa vajrarna i. Det är ett mycket komplicerat arbete som också tar tid, säger Hoekstra.

Själva lyftet skulle sedan göras av kranar på stora pråmar, eller från renodlade kranfartyg. Men det krävs också andra fartyg på plats under både planeringen och lyftet för att understödja operationen.

Sammantaget bedömer Rob Hoekstra alltså att en bärgning skulle vara fullt möjlig att genomföra.

– Det är huvudsakligen en fråga om pengar.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt