Fordon
U32 höll andan i 18 dygn
Ubåt ur serie 212A med bränslecell som kompletterande drivkälla. Foto: HDW
Tyska bränslecelldrivna ubåten U32 dök undan en Atlantstorm och höll sig i u-läge 18 dygn - rekord för en ickenukleär ubåt hävdar tyska marinen.
Ubåten, som är av typen 212A från HDW-varvet i Kiel, var på väg från Tyskland till USA för att delta i en samövning med amerikanska marinen då den råkade ut för en storm. U32 dök undan de åtta meter höga vågorna och höll sig sedan i undervattensläge i 18 dygn, meddelar tyska marinen. I tisdags dök ubåten upp i Florida.
Ubåtstypen 212A är, precis som Stirlingmotorubåtarna från Kockums, farkoster som vid sidan om dieselelektriska maskinerier har ett kompletterande luftoberoende maskineri. I 212A-klassen utgörs det av en bränslecellanläggning med nio polymer elektrolytmembran som alstrar el med effekten 306 kW från medhavt väte och syre.
Propellern drivs av en elmotor på 1700 kW. När ubåten är i ytläge laddas batterierna av en dieselgenerator på 1050 kW.
Vid Kockums påpekar man dock att de svenskbyggda Stirlingmotordrivna ubåtarna kan hålla sig i u-läge "mer än 18 dygn", men då i s k patrulläge vid hemlig hastighet.
Såväl HDW som Kockums ingår i tyska Thyssen Krupp-koncernen.
18-dygnsdyket ligger emellertid långt ifrån gällande världsrekord för ubåtar alla kategorier. Ryska atomubåten TK-208 stannade 1984 under vattnet 121 dygn i sträck och slog därmed brittiska HMS Warspites rekord på 111 dygn.
Tidningen Süddeutsche Zeitung påpekar att tyska ubåtar under andra världskriget också höll sig under vatten långa perioder i sträck. U978 sammanlagt 68 dygn vid patrullering utanför Norge 1943 och U977 i 66 dygn på sin flyktfärd från Tyskland till Argentina vid krigsslutet 1945.
Men dessa ubåtar tvingades ligga alldeles under vattenytan i snorkelläge nattetid för att låta dieselmotorerna ladda batterierna. När U32 gjorde sin 18 dygn långa undervattensresa befann sig ubåten hela tiden i havsdjupet.