Fordon
Två inhemska elbilar ska dra igång Polens industri
Foto: PZL
I grannländerna står bilindustrin för en stor del av BNP – men Polen har släpat efter. Nu satsar staten över elva miljarder kronor på att förverkliga två inhemska elbilar, som ska vara på marknaden 2023.
En grupp länder i det forna östblocket har etablerat ett starkt fotfäste inom Europas bilproduktion. Med Skoda som draglok visade Tjeckien vägen, men exempelvis Volkswagen-gruppen har även tillverkning av Porsche, Audi, VW, Seat och Skoda i grannlandet Slovakien. Till detta kommer bland annat Győr i Ungern som tillverkar Audi.
Polen har dock inte fått åka med på grannarnas framgångsresa. Enligt Automotive News Europe står bilindustrin i Tjeckien, Slovakien och Bulgarien för en tredjedel av den industriella produktionen – medan andelen i Polen ligger på elva procent och endast motsvarar fyra procent av BNP. Men nu ska det bli ändring på detta.
Genom att etablera en produktion av inhemska elbilar hoppas Polen att existerande underleverantörer ska stimuleras – och att nya ska växa fram, vilket förhoppningsvis innebär en industriell vår för landet. Statligt ägda Electromobility Poland har redan presenterat prototyper av två elbilar i form av en suv och en mindre halvkombi under varumärket Izera.
Ny teknik och innovationskraft
Den polske industriledaren Jens Horning utesluter inte att det statliga bilprojektet kan bli en flopp, men han tror att satsningen ändå kan ge positiva ringar på vattnet genom att locka ny teknik och innovationskraft till landet. Bland de redan etablerade underleverantörerna finns luftfilterprocucenten PZL Sedziszow som sedan två år tillverkar batterier för elbilar. Bolagets ledning tror att statens plan, som innebär att man häller in drygt elva miljarder kronor i elbilsprojektet, är den rätta vägen att gå.
– Det är bara ny mobilitet som verkligen kan få igång bilproduktionen i Polen. Om tillverkarna ser att vi har nog många och tillförlitliga underleverantörer av delar för elbilar så kommer de vara mer villiga att placera sina monteringsanläggningar i Polen, säger PZL Sedziszows ägare Adam Sikorski till Reuters.
De två budgetmodellerna, med formgivning av italienska Torino Design, ska släppas ut på marknaden redan 2023. Det blir dock inte tal om att utveckla en egen plattform. Automotive News Europe rapporterar om hur Deutsche Welle hävdar att det statliga bolaget har fört samtal med Volkswagen om att använda deras MEB-plattform. Det sägs vidare att Electromobility Poland även har undersökt möjligheterna för en lämplig arkitektur hos Hyundai såväl som Toyota. Inget av bolagen har kommenterat detta.