Fordon

Trots risken – miljoner krockkuddar inte bytta

Foto: Pixabay

Tio personer har omkommit med tillverkaren Takatas felaktiga krockkuddar. Men trots detta är över 65 procent av de 46,2 miljoner installerade enheterna i USA inte åtgärdade. I Sverige vet man från myndighetshåll inte hur många som åtgärdats.

Publicerad

Det är snart tio år sedan som skandalen med Takatas bristfälliga krockkuddar uppdagades. Systemet visade sig vara felaktigt konstruerat och kunde utlösas utan att bilen krockade. Därtill sköts metallfragment med ut då krockkudden utlöstes, och hittills har 16 personer omkommit och 180 skadats på grund av detta.

Takatassystemet har använts av 19 biltillverkare, däribland Honda, Toyota, BMW, Mercedes, Saab, Nissan, Mazda, Audi samt Volkswagen – och totalt har över 100 miljoner bilar återkallats globalt.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här