Fordon

Toyotas drag – ger bort 24 000 patent

Toyota RAV4 Hybrid. Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: David Zalubowski

En hjälpande hand på vägen mot en grönare framtid. Nu meddelar Toyota att man släpper nära 24 000 patent kring elektrifiering fritt. "Nu är tid för samarbete", säger företagets vice vd Shigeki Terashi.

Publicerad

För fem år sedan chockade Elon Musk omvärlden när han gav andra tillverkare tillgång till Teslas patent. Tidigare i år gjorde Volvo en liknande sak när det kom till säkerhet. Nu följer Toyota efter och öppnar patentboken.

Enligt egen utsago vill den japanska tillverkaren hjälpa andra med utvecklingen av hybrider – med det övergripande syftet att påskynda en hållbar utveckling.

Och det låter ju grandiost, att erbjuda dem som inte har samma utvecklingsresurser royaltyfria licenser på nära 24 000 patent som bolaget har ansamlat de senaste 20 åren. 

– Med tanke på det stora antalet förfrågningar vi får om våra elektrifierade system från andra företag som vill göra elhybrider och andra elektrifierade fordon mer lättillgängliga, är vi övertygade om att det nu är tid för samarbete, säger Shigeki Terashi, vice vd för Toyota Motor Corporation.

Av patenten, totalt 23 740 stycken, handlar 2 590 om elmotorer, 2 020 omfattar PCU:s, 7 550 är patent kring systemkontrollenheter, 1 320 är relaterade till Toyota planetväxel, 2 200 handlar om laddare samt 2 380 om bränsleceller. Därtill kan sägas att Toyota sedan tidigare gjort drygt 5 000 patent om bränslecellsteknik öppna.

De som vill kan ansöka om att få använda tekniken till Toyota. Mot en avgift erbjuds även teknisk kunskap och support.

Men det finns en liten hake. Patenten och teknologin som Toyota ger bort är fokuserad på elhybrider. Mer specifikt elmotorer, PCU och systemkontrollenheter för dessa. Tekniken går att använda till andra typer av hybrider och bränslecellsfordon, men har inte alls samma vikt för dem som intresserar sig för att utveckla batterielektriska bilar.

I dagsläget är det få tillverkare som satsar på elhybrider, i stället har man lagt krut på 48-voltssystem, så kallad mildhybridteknik – och kompletterar detta med laddhybrider. Lägg därtill att hela Toyotakoncernen endast har en enda laddhybrid i modellpaletten – så de kan inte riktigt skryta med att ligga längst fram där.

Men vem vet, kanske kan patentskatten göra att vissa tillverkare ändrar sig.