Fordon

Testar strålningen från elbilen med 1 914 hk

Med en systemeffekt på 1 408 kW kan Rimacs superelbil potentiellt alstra rejäla elektromagnetiska störningar. Se när C Two testas i labbet.

Publicerad

Det är nu flera år sedan som kroatiska Rimac visade upp sin superelbil i Genève, men resan till en produktionsfärdig modell är lång – och deras C Two är tänkt att stå klar 2021.

Elbilen ska ha 1 914 hk, ett vridmoment på 2 300 Nm och kunna avverka 0–96 km/h på 1,9 sekunder. Men de kraftfulla komponenterna som behövs för att åstadkomma systemeffekten på 1 408 kW kan potentiellt alstra rejäla elektromagnetiska störningar. Trots att Rimacs supersportbil bara ska tillverkas i några hundra exemplar så måste den genomgå samma certifieringsprocess som andra bilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här