Rimac ska stjäla fokus från Tesla

2018-03-08 07:01  
Rimac C_Two. Foto: Rimac

Otroliga prestandasiffror, avancerade autonomi – och ansiktsigenkänning. Under Genèvesalongen visar Nischmärket Rimac upp sin senaste prestandaelbil. Och C Two är tänkt att stjäla fokus från Teslas kommande Roadster.

Tesla lyckades få massvis med wow-rubriker när man presenterade prestandasiffrorna för sin nya Roadster. Bilen var förvisso bara ett koncept, men den utlovade accelerationen (0-60 mph/96 km/h på 1,9 sekunder) sopade mattan med allt på marknaden.

Dock kommer det inte att vara så när Tesla väl lanserar modellen.

Nej, för under bilmässan i Genève lanserades C Two, en ny prestandaelbil från kroatiska Rimac. Modellen axlar verkligen superbils-manteln, eller vad tycks om en effekt på 1 914 hästkrafter och ett vridmoment på 2 300 Nm. Detta är tillräckligt för att C Two ska ha världens snabbaste acceleration, och 0-60 mph är avklarat på 1,85 sekunder.

Batteripack på 120 kWh

Drivlinan i bilen består av en motor per hjul och totalt tre växellådor. Detta, tillsammans med vridmomentsstyrningssystem gör att man kan konfigurera drivningen precis som man vill ha den. Från att stänga av en av de två axlarna – till 50-50 fördelning och allt däremellan.

Kraften får motorer från ett batteripack på 120 kWh. Detta ska vara utvecklat dels för att klara av tuff användning på bana, men även kunna ge en rejäl räckvidd om det skulle behövas. Rimac anger att man ska komma 65 mil på en laddning enligt den gamla körcykeln NEDC.

Men att vara en potent elbil är inte det enda som Com C_T_Two kan stoltsera med. Ombord finns det åtta kameror, dubbla lidar, sex radar och ett dussintal ultraljudssensorer samt en extremt precis gps – utrustning som gör att den kroatiska bilen är redo för nivå 4 automation. Något som ytterligare får modellen att sticka ut, som om det nu skulle behövas, är att man helt kan skippa att ta med sig nyckel. Bilens kameror har ansiktsigenkänning och kan endast låsas upp och startas av personer som den känner igen.

Det enda tråkiga i kråksången lär vara prislappen: Rimac har inte avslöjat vad ett av de planerade 150 exemplaren kommer kosta – men räkna med att det rör sig om ett åttasiffrigt belopp.

Specifikationer Rimac C_Two

Motorer: Fyra stycken elmotorer

Systemeffekt: 1 408 kW / 1 914 hk

Vridmoment: 2 300 Nm

Acceleration 0-60 mph/96 km/h: 1,85 sekunder

Acceleration 0-100 km/h: 1,97 sekunder

Acceleration 0-300 km/h: 11,8

Topphastighet: 412 km/h

Dragkoefficient: 0,28 cD

Batterikapacitet: 120 kWh /1,4 MW

Längd: 4 750 mm

Bredd: 1 986 mm

Höjd: 1 208 mm

Hjulbas: 2 745 mm

Vikt: 1 950 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL