Teslas testförare slår tillbaka efter bluffanklagelsen

2018-06-27 13:45  

Elon Musk har utlovat en sportbil utan motstycke. Men trots att konkurrenter ifrågasätter prestandan – finns det de som hävdar motsatsen.

Teslas kommande sportbil, Roadster, ligger fortfarande ett par år bort i tiden. Men trots det har modellens rubrikskapande prestanda skapat diskussion. Inte minst när Tesla-chefen Elon Musks twittrade att den kan få raketmotorer.

Den otroliga prestandan, en påstådd acceleration 0-100 km/h på under två sekunder, har ifrågasatts av vissa – och exempelvis Jaguar oroas över att just prestandaelbilar kan vara för mycket för vanliga förare att hantera.

Läs mer: Lamborghini: Tesla bluffar om Roadster

Men nu kommer en ”oberoende” källa som menar att Elon Musks uttalanden om accelerationstider snarare är med marginal. Testföraren Emile Bouret har jobbat med Audis RS-modeller, Porsche och Ferrari – och även var den som körde folk under Semi/Roadster-evenemanget. I en video menar han att Musk snarare varit försiktig vid presentationen.

– Jag vet att det finns viss skepticism runt siffrorna som avslöjades. Men utan att hamna i trubbel: jag kan säga att det är riktiga siffror, inte några teoretiska. Det är inga beräkningar, vi har åstadkommit dem. Jag får troligtvis inte säga, men siffrorna är faktiskt konservativa. Det kommer att vara ett ”riktigt vapen”, säger han.

Läs mer: Elbil sopade banan med fossilbilarna uppför Pikes Peak

När Roadstern presenterades så avslöjades det att bilen hade ett 200 kWh-batteri – alltså dubbelt så stort som det största man kan få i dagens Model S och X. Energin ska räcka för en resa på upp till nästan 100 mil. Den otroliga accelerationen får bilen tack vare tre elmotorer.

Om det nu stämmer att Roadstern blir världens i särklass snabbaste bil när den lanseras återstår att se.

Kolla in videon nedan där Emile Bouret berättar om sitt arbete med Tesla.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL