Teslas drag: Så ska de säkra sitt litium

2018-02-16 07:20  
Ett av Tesla Model 3-problemen har varit batterirelaterat. Nu kan Elon Musks bilföretag ha nått en lösning på det. Foto: IBL /TT

Tesla har plågats av produktionsproblem med Model 3. Ett av problemen har varit batterirelaterat. Nu ska man råda bot på detta, genom att köpa in sig i världens största litiumproducent.

Det har rapporterats frisk om Teslas problem med folkelbilen Model 3. Och företaget har erkänt att flaskhalsen i produktionen är batterierna.

– Vi var lite för självsäkra och trodde i vår självbelåtenhet att det här var något som vi förstod. Produktionen av batterimoduler har varit en begränsande faktor i färdigställandet av Model 3, sa Elon Musk under en finansiell presentation.

Exakt vad problemet är har företaget inte avslöjat, men troligtvis rör det sig om litium. Metallen är hett eftertraktad inom bilbranschen och tillsammans med kobolt är det något som samtliga tillverkare på ett eller annat sätt försöker få större tillgång till.

Nu ryktas det att Tesla befinner sig i samtal med Chilenska SQM, världens största leverantör av litium. Det rapporterar Automotive News.

Läs mer: Rimac ska överraska branschen – med ny prestanda-elbil

SQM säger i en kommentar till tidningen att de inte pratar om specifika kunder, men att man har fört diskussioner med biltillverkare som vill spela en mer aktiv roll i leverantörsledet.

Och Tesla är inte ensamma i sin jakt på råvaror. BMW säger sig i stort sett ha säkrat det egna behovet för tio år framöver, och även Volkswagengruppen är på jakt efter motsvarande kontrakt.

De tyska tillverkarna är dock inte ensamma. Toyota, GM, Renault-Nissan samt de kinesiska märkena vill alla säkra sin leverans. Detta på en råvara som de senaste två åren inte har producerats i volymer som motsvarar efterfrågan.

Och problemet har fått litiumproducenter att börja leta ytterligare möjligheter till att få fram materialet. Enligt analytiker kommer efterfrågan på litium vara 250 000 ton om året 2030, i fjol fick man fram mindre än 50 000 ton.

Om Tesla är på väg att investera sig till en förtur i kön återstår att se. Men en sak är tydlig – att få tillräckligt med batterimaterial kan bli det som avgör mellan framgång och undergång. För kan du inte bygga dina bilar – spelar det ingen roll hur fantastiska de är.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt