Rimac ska överraska branschen – med ny prestanda-elbil

2018-02-12 12:39  

En elbil med superprestanda och hög nivå av autonom teknik. Det är vad nischmärket Rimac ska presentera på bilmässan i Genève. Med Koenigsegg och Aston Martin som kunder siktar företaget även på att bli en leverantör av prestandabatterier.

Den lilla kroatiska tillverkaren Rimac må vara okänd för de flesta, men man har faktiskt hög kompetens när det kommer till att elektrifiera bilar. Ironiskt nog fick de störst rubriker fick när forne Top Gear-programledaren Richard Hammond körde av vägen i en av deras bilar.

På årets upplaga av bilmässan i Genève i mars kommer man visa upp en ny modell och nu får vi lite information om vad det rör sig om.

Det är brittiska Autocar som rapporterar att Rimacbilen kommer att ha ett 120kWh-batteri samt att den ska ha en hög nivå av autonom teknologi. Exakt vad det senare innebär är svårt att säga, men tidningen spekulerar i att det rör sig om nivå 4-autonomi. Det vill säga att bilen klarar av att köra själv, men att föraren i vissa fall måste ta över.

Rimac ska bygga 20 bilar om året

Tillverkarens tidigare modell, Concept One, var en elbil med 1 224 hästkrafter och vridmoment på 1 600 Nm. Helt enorma siffror som innebar att accelerationen 0-100 km/h klarades av på 2,5 sekunder.

Autocar rapporterar att även om Rimac inte avslöjat några prestandasiffror än, lär ersättaren inte vara mindre extrem. Snarare tvärt om. När Elon Musk utlovade en 1,9-sekundersacceleration för resan 0-100 km/h i den nya Teslaroadstern – kände man sig nödgad att spetsa dem än mer. Huruvida det innebär att den kroatiska skapelsen är lika snabb återstår att se.

Läs mer: Porsches superladdare ska utklassa Tesla

Vidare räknar Rimac med att man nu kommer bygga 20 bilar om året, och totalt ska den nya super-elbilen produceras i 100 exemplar.

Men att sälja bilar är inte det enda man hoppas åstadkomma genom att visa upp den nya modellen på mässan i Schweiz. Företaget vill exponera sig och sin teknik i hopp om att få sälja batterisystem. I dagsläget agerar man underleverantör till Koenigsegg och bygger batterierna till det Ängelholmsbaserade företagets hybrid Regera. Man har även avtal med Aston Martin och kommer att leverera batterier och infotainmentsystem till modellen Valkyrie. Förhoppningen är att gå från en produktion på 100 till upp emot 10 000 batterier om året.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt