Tesla öppnar laddnätverket för andra

2021-07-21 16:06  

Senare i år kommer Tesla att göra det möjligt för andra bilmärken att ladda i Teslas nätverk av superchargers – något som elbilsbranschen ser fram emot.

Tesla har drygt 25 000 egna laddstationer runtom i världen – något som gör ägare av andra elbilar än Tesla avundsjuka. Men nu kommer äntligen beskedet som många har väntat på: Tesla öppnar sitt laddnätverk också för elbilar av andra märken. Det meddelar Teslas grundare Elon Musk på Twitter.

– Tesla har ett av de bästa snabbladdningsnätverken och detta är något som personer som inte har Teslabilar ser fram emot. De som däremot har just Tesla är istället oroliga för att det kan uppstå köer på laddplatserna, säger Magnus Johansson, ordförande i föreningen Elbil Sverige, till Ny Teknik.

Läs mer: Han lever som han lär

Enligt honom är risken för köer dock liten, så länge som upplägget genomförs på ett bra sätt.

– Tesla har ju en fördel i att laddningen startar direkt när man kopplar in bilen. Konkurrenterna har appar, laddbrickor och kreditkort – och redan där har du slösat bort fem minuter av de 15-20 minuter som du kanske hade planerat att stanna och ladda, säger Magnus Johansson.

Ionity måste lägga i en ny växel

För att ta upp kampen mot Teslas laddnätverk har BMW, Ford, Hyundai, Mercedes Benz och Volkswagen-gruppen gemensamt skapat företaget Ionity – men deras insatser hittills imponerar inte på Magnus Johansson:

– Det största bekymret med elektrifieringen är laddnätverken och de flesta biltillverkare, Tesla undantaget, har inte fokuserat tillräckligt på kunden. Om Ionity ska bli framgångsrika så måste de verkligen lägga i en helt ny växel och snabbt bygga fler laddplatser, för annars kommer biltillverkarna bara att få fler missnöjda elbilskunder, säger Magnus Johansson.

Läs mer: ”Snabb laddning handlar inte bara om hög effekt”

Anders Frick

Mer om: Tesla Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt