”Snabb laddning handlar inte bara om hög effekt”

2020-06-18 06:00  

Hög toppeffekt absolut, men det är inte det viktigaste vid snabbladdning. ”Man måste titta på hur laddkurvan ser ut” säger Silvia Gramlich på Audi.

Långa laddtider har jämte kort räckvidd och högt inköpspris varit en riktig käpphäst för elbilsköpare. Laddning är en riktigt viktig parameter, inte minst för de tillverkare som vill tillhöra de lite finare märkena.

Eller som Volvos batterichef Magnus Johansson sade när Ny Teknik besökte tillverkarens battericentrum tidigare i år.

– Ingen vill stå och vänta tre timmar på att ladda.

Och Volvo är inte ensamt om att se kort laddtid som ett premiumattribut. Audi har under hela utvecklingen av sin elbil E-tron talat om effektiv laddning och när bilen väl lanserades var den först i världen med 150 kW snabbladdning.

Sedan dess har Tesla lanserat laddning i upp till 250 kW. Under ett webbsänt teknikseminarium som Ny Teknik deltog i ville Audi sätta den amerikanska tillverkaren på plats. Toppeffekt är inte det intressanta när man tittar på laddning – utan tiden, vill Audi lyfta fram.

– Vissa konkurrenter har ”sockertopps-koncept” där effekten är jättehög, men bilen kan inte hålla den särskilt länge. Vår effekt kanske inte är lika hög, men vi kan hålla den konsekvent. Mer som Taffelberget (platåberg i Sydafrika, reds. anm) än en sockertopp. Och tittar vi på hur mycket energi vi får ut över tid så är det mer, säger Silvia Gramlich, utvecklingsingenjör som arbetat med laddeffektivitet på Audi.

Läs mer: Lotus: ”Vår elbil är unik – den är porös”

Enligt Audi-ingenjören borde kunder därför inte titta på toppeffekt utan hur länge den kan upprätthållas. För att understryka sin poäng visar Silvia upp en animation där laddkurvan från en Audi E-tron jämförs med en icke namngiva rival vars högsta laddeffekt ligger uppåt 200 kW under det givna förhållandet.

Till en början sticker konkurrentens laddning iväg – för att sedan dala rejält. Samtidigt håller sig Audikurvan ganska platt, och den fortsätter att hålla runt 140 kW en bra bit längre innan den börjar avta.

Resultatet av detta är att laddningen 0-80 procent går lika snabbt för de båda elbilarna, men 80-100 procent går mycket snabbare i Audin.

I jämförelse med sin konkurrent framgick det att oavsett laddkurva gick 0-80 procents laddning ungefär på en halvtimme. Att få fullt batteri i Audi E-tron tog sedan ytterligare 15 minuter – medan det tog en timme för rivalen.

Läs mer: Efter beskedet – Tesla högst värderade fordonstillverkaren i världen

Hur är det med slitage? Att snabbladda är mer krävande än vad normalladdning hemma är. Audi säger dock att det inte ska spela roll. Skälet är det kylsystem som Audi har på batterierna.

– Vi har en batterigaranti som gäller åtta år eller 16 000 mil. Under den här tiden garanterar vi 70 procents kapacitet. Och den påverkas inte av snabbladdning eller har något krav på att man bara får snabbladda ett visst antal gånger, säger Frank Kindermann som har jobbat med högspänningsbatterierna på Audi.

Ligger i framkant med laddteknik

I dagsläge har E-tron en 11 kW trefasladdare ombord vilket gör att man i de flesta fall kan utlova fullt batteri över natten för dem som kopplar in bilen på kvällen. För att ytterligare öka attraktionen av sin elbil kommer E-tron i höst med 22 kW som tillval. Och med detta kommer en trefasladdning, där det är möjligt att få det avklarat på 4,5 timme.

Och det är saker som detta som Audi menar gör att de ligger i framkant när det kommer till laddteknik.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Audi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt