Han lever som han lär

2012-10-25 11:09  

Magnus Johansson i Trollhättan, ny ordförande i föreningen Elbil Sverige, kör tusen mil om året med sin el-Golf från 1991 med egen solel från de 15 panelerna på ladväggen.

- Jag satte dem på väggen för att det var enklast så. Förra vintern var det så himla mycket snö och jag insåg att det skulle bli väldigt mycket skottande, säger Magnus Johansson till Ny Teknik.

Han rapporterade i går in sin egen el-anläggning till Ny Tekniks egen el-karta och berättade samtidigt att han kör sin elbil på den egna solelen.

- Det är väl inte optimalt att ha panelerna på väggen, men de ger i alla fall över 2000 kilowattimmar el per år och det räcker gott för att hålla min el-Golf rullande, säger han.

Magnus Johansson blev ny ordförande i Elbil Sverige vid årsmötet i våras. Han efterträdde då den veteranen Håkan Joëlson från Umeå, som varit föreningens ordförande i många år.

Magnus Johansson har pluggat på Chalmers och jobbade tidigare med elbils- och hybridbilsutvecklingen på Saab i Trollhättan. Nu är han automationsingenjör på Wilhelmsen Technical Solutions.

Han har en liten gård i Halvorstorp utanför Trollhättan. Där har han en lada som han bestyckat med 15 solcellspaneler på sammanlagt 3,3 kW.

Elbilsveteranen Tommy Engkvist i Huddinge hjälpte honom med monteringen.

- Vi monterade en omvandlare per panel. Så småningom ska jag kunna följa elproduktionen över internet, säger Magnus Johansson.

Den elbil som han kör är en av de 300 ektriska Golfbilar som Volkswagen byggde 1991 som ett EU-projekt.

- Fjorton av dem såldes i Sverige, varav två nu finns il Trollhättan. Jag har den ena och min gamla lärare i elteknik på Nils Ericsson-gymnasiet, Hans Dahlin, har den andra. Det finns nog fem kvar i trafik i Sverige, säger Magnus Johansson.

Rapportera in din egen elproduktion till Ny Teknik här.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt