Tesla Model 3 är den säkraste bilen som någonsin testats

2018-10-08 09:23  
Foto: David Zalubowski

Det är större chans att klara en olycka oskadd i en Model 3 än i någon annan bilmodell som testats av den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA.

Den bakhjulsdrivna versionen av Model 3 av årsmodell 2018 får ytterligare ett toppbetyg av den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA. Faktiskt utklassar den alla andra bilar på marknaden.

Redan för några veckor sedan gick NHTSA ut med att Model 3 kammar hem fem stjärnor i samtliga säkerhetstester. Det kanske låter imponerande, och det är absolut inget att fnysa åt, men många bilmodeller når samma goda resultat.

Läs mer: Tesla har till sist nått produktionsmålen för Model 3

Nu har NHTSA publicerat en mer detaljerad rapport från Model 3-testerna och där framgår en ny siffra: sannolikheten att den som sitter i en Model 3 råkar ut för en allvarlig skada vid en olycka och det är glada nyheter för Tesla.

"NHTSA:s tester visar också att [Model 3] har den lägsta skaderisken av alla bilar som säkerhetsmyndigheten någonsin testat", skriver Tesla i ett pressmeddelande.

NHTSA själva gör inga jämförelser mellan bilmodellerna på den punkten, men Tesla har jämfört de 50 bilar som fått bäst resultat i testerna sedan 2011 - och Model 3 hamnar i topp. Det är lägre än sex procents risk att råka ut för en allvarlig skada i en Model 3 i de teste rsom myndigheten genomför - som involverar frontalkrockar, att bilen rullar och att den blir påkörd från sidan.

Läs mer: Biljättar stryper hybrid-försäljningen efter nya reglerna

Därmed dominerar Tesla topplistan. Sedan den testades 2013 har Model S legat på förstaplats, och Model X lade sig på en stabilandraplats. Nu puttas de visserligen ner av Model 3 men ingen annan tillverkare finns med på prispallen.

Anledningen till att Teslas bilar hamnar i topp beror enligt biltillverkaren själv på flera fördelar som kommer med den elektrifierade drivlinan. När motorn inte längre ligger i fronten utan sitter vid hjulen blir det en bättre viktfördelning samtidigt som batteriet i bottenplattan hjälper till att skapa en låg tyngdpunkt.

Simon Campanello

Mer om: Tesla Model 3

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt