Fordon
Tesla har öppnat sin första V3 Supercharger i Stockholm

Sverige har fått den första stationen med Teslas V3 Superchargers, och snart invigs fler. En toppeffekt på 250 kW innebär att en Model 3 Long Range kommer rätt långt på bara fem minuters laddning.
Det var för ett drygt år sedan som Tesla började rulla ut uppdateringen av sitt laddnätverk, där man gick från 120 till 150 kW. Samtidigt lanserades funktionen som förvärmer batteriet till rätt temperatur innan laddning, vilket ska ge en längre räckvidd. Nu kommer nästa steg – och det är rejält.
Det handlar om Teslas V3 Superchargers, den tredje generationens snabbladdare med en toppeffekt på 250 kW. Sverige har för närvarande 40 Supercharger-stationer, med 444 laddstolpar – och nu har landets första stolpar med V3-teknik öppnat för business.
Stationen ligger i Bredden, vid E4 norr om Stockholm. Där har de sex tidigare laddstolparna kompletterats med åtta stolpar som har den tredje generationens V3-teknik. Och redan nästa vecka aktiveras ytterligare åtta av de nya stolparna längs E45 i Sveg.
Hur stor är då skillnaden? Laddarens toppeffekt på 250 kW innebär exempelvis att en Model 3 Long Range kan tillgodose sig 120 kilometers räckvidd efter bara fem minuters laddning. I snitt beräknas Tesla-ägare som använder V3-tekniken få en laddtid på 15 minuter.
Nu delas effekten inte längre mellan laddstolparna, utan kapaciteten styrs intelligent av ett eller flera laddskåp med en hög maxeffekt. Samtliga av V3-stolparna i Europa och Sverige får endast CCS-kontakt, vilket Model 3 redan har – medan Model S och -X får använda sin CCS-adapter.