Fordon
Takata lockar köpare trots airbagskandal

Airbagtillverkaren Takata är ett intressant uppköpsobjekt trots att företaget är föremål för bilhistoriens största återkallande – 100 miljoner krockkuddar.
Det är branschtidningen Automotive news som rapporterar att kinesiska komponenttillverkaren Ningbo Joyson Electronic visar intresse för japanska Takata, som riskerar att behöva återkalla 100 miljoner krockkuddar som kan explodera.
Joyson köpte nyligen amerikanska Key Safety Systems, och det är vd för detta företag som berättar om det kinesiska företagets intresse för Takata.
Det kan synas märkligt att någon skulle vara intresserad av att köpa ett företag som hamnat i så dålig dager, och som inte bedöms kunna överleva det enorma kravet som kommer att ställas på bolaget. Återtagandet kan komma att kosta Takata mer än 24 miljarder dollar.
Men förklaringen ligger i att bilindustrin inte vill att Takata går under, för det finns inte tillräcklig tillverkningskapacitet i världen för att täcka behovet av krockkuddar.
En sådan affär skulle kunna visa vinnare i flera led: köparen får tillgång till en inarbetad marknad, Takata kommer att ha ett visst värde för sina aktieägare och bilindustrin får en leverantör av krockkuddar som inte riskerar försvinna.
Bland aktörerna som tävlar om andelar på världsmarknaden för krockkuddar finns svenska Autoliv, japanska Daicel, tyska ZF Friedrichshafen och tidigare nämnda Key Safety Systems. Samtliga har höjt produktionskapaciteten när efterfrågan på alternativa tillverkare till Takata har ökat.