Sveriges grannar bygger enorm vätedriven färja

2020-12-11 11:40  
Foto: DFDS

Danmark och Norge har gjort gemensam sak. Nu ska de bygga den största färjan hittills som drivs med grön väte. 2035 kommer Europa Seaways att gå i trafik.

Hon ska gå sträckan Köpenhamn – Frederikshavn – Oslo, förhoppningsvis med start 2027. Nu i inledningen av det EU-backade projektet är beräkningen att färjan kommer att minska utsläppen med 64 000 ton koldioxid per år jämfört med en fossildriven båt. Det motsvarar utsläppen från 13 000 personbilar. Det skriver DFDS i sitt pressmeddelande.

Ska ta 1 8000 passagerare

Utvecklingen av Europa Seaways är ett samarbete mellan Danmark och Norge. Med kapacitet för att ta 380 personbilar, alternativt 120 lastbilar, samt 1 800 passagerare blir det världens största färja som drivs med grön väte. Ett bränslecellssystem på 23 MW gör det dessutom till den mest kraftfulla färjan i sitt slag.

Läs mer: Norges första vätgasdrivna färja ska tankas var tredje vecka

– Dagens största bränslecellssystem levererar 1-5 MW, och utvecklingen av en så storskalig bränslecellsinstallation för en eldriven färja är ett enormt åtagande. Vi kan bara lyckas med detta i partnerskap med bolag, där vi gemensamt kan plocka fram vad som är bland jordens främsta experter inom design, testning, byggande, finansiering, samt att hålla innovativa farkoster i operativ drift, säger Torben Carlsen, vd för DFDS.

ABB med i projektet

Bränslet kommer att levereras i flytande form av danska Ørsted, som är en jätte inom havsbaserad vindkraft. Själva elektrolysen till vätgas ska göras vid en anläggning i Köpenhamnsregionen.

Ørsted är en av projektets samarbetspartners, tillsammans med DFDS, ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, Knud E. Hansen samt Danish Ship Finance.

John Edgren

Mer om: Färja Väte

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt