Fordon

Sveriges elbilsägare visar upp sig

Tommy Engkvist ställer upp med sin eldrivna Peugot Partner på elbilsdagen på Tekniska muséet den 18 september.

De är inte fler än ett par hundra, men deras fordon väcker stort intresse var de än åker. Nästa fredag samlas Sveriges privata elbilsägare på Tekniska museet i Stockholm.

Publicerad

Det blir en blandning av privatägda bilar, försäljare av elfordon och entreprenörer som möts ute på Djurgården 18-20 september.

Via bilregistret har Tekniska museet och intresseorganisationen Elbil Sverige fått adresser till de cirka 200 privata ägare av elfordon som finns i Sverige.

En av dem är Tommy Engkvist från organisationen Elbil i Sverige. Han köpte en VW Golf -82, i början av 1990-talet, plockade ur bensinmotor och satte i stället i en elmotor och ett batteri. På huven monterade han solceller.

- På den tiden sågs man som en kuf när man kom körande, men nu är har intresset växt otroligt och folk kommer fram och frågar, säger Tommy Engkvist.

Just nu håller Tekniska museet och Elbil i Sverige på att sätta ihop en deltagarlista. Arrangörerna räknar med att mellan 10-50 bilar ska finnas på plats, bland annat den norska elbilen Think och Toyotas senaste version av hybriden Prius

Dessutom dyker det upp representanter för en ny bransch på mässan: konverterarna. I dag finns det ett halvt dussin företag som bygger om bilar med konventionella förbränningsmotorer till elbilar.

På Djurgården visas bland annat en ombyggd Mercedes A-klass och en konverterad Smart.

Syftet med mässan är att elbilsägarna och företagen ska kunna visa upp sina elbilar, möta allmänheten och svara på alla de pratiska frågor som finns kring elbilskörande, enligt Nils Olander, intendent på Tekniska museet.