Fordon Svenskt samarbete ska elektrifiera bergtäkten Arbetsmaskiner: Från diesel till el. 3d-illustrationer: Albin Nilsson / Volvo. Grafik: Jonas Askergren. Fakta: Johan Kristensson Form följer funktion i Volvos självkörande dumper, där styrhytten tagits bort och flaket dominerar. Foto: Jörgen Appelgren Den autonoma och helt eldrivna dumpern HX2 lastar 15 ton och började som ett studentprojekt. Foto: Jörgen Appelgren Hybridhjullastaren har gått på prov i Kalifornien i ett halvår. Resultatet blev en halvering av bränsleförbrukningen jämfört med en dieseldriven L150. På bilden syns David Duimovic. Foto: Jörgen Appelgren Erik Uhlin Foto: Jörgen Appelgren Joakim Unnebäck Foto: Jörgen Appelgren Johan Sjöberg Foto: Jörgen Appelgren Andreas Sunesseon.Foto: Jonas Ljungdahl Foto: Jonas Ljungdahl Vägen till automatisering och elektrifiering av arbetsmaskiner kan tyckas lång. Men på Volvo CE förbereds just nu ett projekt som på allvar kan förändra förutsättningarna – åtminstone i bergtäkter. Johan Kristensson Publicerad 5 mar 2018 kl 07.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ elfordon volvo fordon
KARRIÄR ”Sjukt låga löner” – svensken vill se en rättvisare AI-bransch Han vittnar usla villkor i AI-branschen bortom Silicon Valley: ”Vi kan få offerter där det betalas från 70 cent i timmen”.
TECH Googles AI skannar dig genom dina molnlagrade bilder: Se här hur mycket Tidigare Google-ingenjören Vishnu Mohandas gillade inte hur Google använde hans och alla andras privata bilder.