Fordon

Svenskt samarbete ska elektrifiera bergtäkten

Arbetsmaskiner: Från diesel till el. 3d-illustrationer: Albin Nilsson / Volvo. Grafik: Jonas Askergren. Fakta: Johan Kristensson
Form följer funktion i Volvos självkörande dumper, där styrhytten tagits bort och flaket dominerar. Foto: Jörgen Appelgren
Den autonoma och helt eldrivna dumpern HX2 lastar 15 ton och började som ett studentprojekt. Foto: Jörgen Appelgren
Hybridhjullastaren har gått på prov i Kalifornien i ett halvår. Resultatet blev en halvering av bränsleförbrukningen jämfört med en dieseldriven L150. På bilden syns David Duimovic. Foto: Jörgen Appelgren
Erik Uhlin Foto: Jörgen Appelgren
Joakim Unnebäck Foto: Jörgen Appelgren
Johan Sjöberg Foto: Jörgen Appelgren
Andreas Sunesseon.Foto: Jonas Ljungdahl Foto: Jonas Ljungdahl

Vägen till automatisering och elektrifiering av arbetsmaskiner kan tyckas lång. Men på Volvo CE förbereds just nu ett projekt som på allvar kan förändra förutsättningarna – åtminstone i bergtäkter.

Publicerad

Arbetsmaskiner är ett brett begrepp som omfattar allt från bensingräsklippare till gruvtruckar. Den gemensamma nämnaren är att de i huvudsak drivs av fossila bränslen och att utsläppskraven släpar efter personbilar och lastbilar. Men en förändring är på gång, om än långsam.

Volvo Construction Equipment och Skanska driver tillsammans ett projekt kallat Electric Site. Det går ut på att ersätta ett antal dieseldrivna arbetsmaskiner i en bergtäkt med helt eller delvis elektrifierade varianter. Det handlar om en kross, en hjullastare, dumprar och en grävmaskin. Målet är att minska koldioxidutsläppen inom en del av täktverksamheten med upp till 95 procent och den totala kostnaden för drift med 25 procent för den valda delen av processen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här