Fasar ut diesel under jord

2017-10-11 06:00  

Dieselmaskiner i gruvorna kan snart vara ett minne blott. Framtiden är elektrisk, enligt Atlas Copco.

Tillverkningen av litiumjonbatterier har hög miljöpåverkan. När man nämner detta för Erik Svedlund på Atlas Copco följer en lång och passionerad utläggning.

– Vi är medvetna om att det har en miljöpåverkan och det är något vi jobbar med. Men man ska komma ihåg att användningen av våra maskiner är mycket högre jämfört med en personbil. Våra maskiner är i gång 50 till 60 procent av tiden, säger Svedlund och fortsätter:

– Gruvindustrin har dieselmaskiner inomhus. Därför måste man ventilera enormt mycket. De flyttar mer luft i vikt än de transporterar malm på ett år. Med batterier får de ner ventilationen och då minskar man energiåtgången. Det här är en liten revolution för gruvindustrin.

Erik Svedäng är produktchef för elektriska gruvmaskiner på Atlas Copco. Sedan ett par år tillbaka tillverkar de batteridrivna gruvlastare, truckar och borriggar till gruvbolag i USA, Kanada och Peru. Till Sverige och Europa kommer de 2019.

Läs mer:

Läs mer: Bolaget som ger stenkoll i gruvan

Striktare utsläppskrav och fallande batteripriser får Svedlund att proklamera att ”framtiden är elektrisk”.

Elfordon i gruvor är förvisso ingen ny företeelse, men tidigare har de behövt dras med kablar eller köras på vagnar, vilket begränsat deras användning och räckvidd. ST7 Battery – som är en av Atlas Copcos gruvlastare – kan i princip användas på samma sätt som en gruvlastare på diesel.

– Man måste byta batteri efter fyra timmar, det sker på tio minuter. Responsen vi fått har varit överväldigande positiv, men det finns alltid skeptiker. Men prestandan blir inte sämre. Med batterier har vi bättre accelerator, högre hastigheter i ramp och högre brytkraft i skopa. Och om tio år kommer batterierna klara ett helt skift, säger Erik Svedlund.

Nu pågår en kapplöpning mellan industrijättar som Sandvik och Atlas Copco om att bli först och bäst på att elektrifiera sin fordonsflotta.

Och gruvbolagen börjar förstå att eldrivna tunga maskiner kan bli en lönsam affär. För inte länge sedan tittade inte ens ett framåttänkande bolag som Boliden på batterilösningar. Nu har de redan lagt sina första beställningar på elmaskiner.

– Världen börjar vakna upp. Diesel är ett stort problem, säger Erik Svedlund.

Automatiserad lastare från Sandvik

I en silvergruva i Alaska kör en automatiserad lastare från Sandvik. Parat med Sandviks automatiseringssystem Automine ska den ha lett till ökad produktivitet, förbättrad säkerhet och bättre kostnadskontroll.

− Vi har kunnat öka utnyttjandegraden för lastmaskinerna med Automine genom att de kan köras mellan arbetsskiften och när personalen inte kan vara kvar under jord på grund av sprängningar, säger Keith Malone, chef för Greens Creek Mine, till Sandviks interntidning Möt Sandvik.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt