Fordon

Svenskt nej till Red Bulls flygtävling i Stockholm

Luftfartsstyrelsen säger nej till flygtävlingen Red Bull Air Race som är planerad för Stockholm i sommar. Men organisatörerna av tävlingen hoppas ändå kunna genomföra evenemanget.

Publicerad

Igår onsdag 6 februari meddelade företaget Red Bull att Stockholm blir en av tio städer som ska anordna tävlingen Red Bull Air Race World Series 2008.

Men Polismyndigheten i Stockholm har ännu inte gett sitt tillstånd för tävlingen.

Enligt uppgift till Ny Teknik räknar polisen med att kunna lämna besked om tillstånd inom några veckor.

Med största sannolikhet blir det ett nej.

Luftfartsstyrelsen avstyrker nämligen Red Bulls ansökan.

I sitt yttrande till polisen skriver Luftfartsstyrelsen att "upplägget av aktuell flyguppvisning antingen inte är förenligt med gällande regelverk eller så framgår det inte huruvida regelverket är uppfyllt".

Tävlingen har kallats flygets motsvarighet till motorsportens Formel 1.

Under förra årets tio deltävlingar hade tävlingen fyra miljoner åskådare på plats och sågs av över 400 miljoner tv-tittare i 80 länder.

Tävlingen går ut på att flyga en slalombana mellan 20 meter höga "portar" placerade på marken eller vattnet.

I Stockholm ska tävlingen genomföras över Stockholms Ström nedanför slottet. Dessutom ska en tillfällig flygplats med hangarer, flygledartorn och åskådarläktare anläggas på Ladugårdsgärdet.

I Luftfartsstyrelsens avslag sägs att en flyghöjd ned till fem meter ovanför vattenytan inte är tillåten. Enligt gällande bestämmelser är lägsta godkända flyghöjd över tättbebyggt område eller större folksamling 300 meter.

Dessutom hävdar Luftfartstyrelsen att Red Bull inte förklarat hur säkerhetsavståndet på minst 150 meter mellan åskådare och uppvisningsområde ska kunna säkerställas.

Luftfartsstyrelsen påpekar även att bestämmelser om luftrum gör att Bromma flygplats måste stängas när de tävlande planen är i luften.

Men myndighetens nej är inte definitivt eller slutgiltigt.

– Om man modifierar, kompletterar eller kommer in med en ny ansökan ska vi titta på den, säger Lena Byström Möller som är ställföreträdande generaldirektör för Luftfartsstyrelsen.

– Det finns också möjligheter att medge undantag från regelverket. Men man måste ändå uppfylla säkerhetskraven, säger Lena Byström Möller.

Enligt Jesper Antell, som är pressansvarig för Red Bull Sweden, har stockholmstävlingen planerats sedan över ett år. Under den tiden har representanter för tävlingen haft underhandskontakter med de myndigheter som är berörda.

Red Bull har exempelvis besökt Luftfartsstyrelsen och diskuterat projektet.

Enligt Lena Byström Möller känner också Red Bull till att Luftfartsstyrelsen avstyrker att polisen ger sitt tillstånd.

– Tävlingsledningen har bedömt att stödet från staden finns för att ordna det som behövs, säger Jesper Antell.

– Då en tävling förra året kunde arrangeras på Themsen i London har man ganska mycket i ryggen när man talar med svenska myndigheter och politiker, säger Jesper Antell.