Svenska Autoliv kan gynnas av Takata-kris

2017-06-22 16:37  
Enligt nyhetsbyrån Reuters ligger konkursen nära till hands för Takata, så pass att ansökan kommer att skickas in i veckan. Foto: Alamy

Japanska Takata ryktas vara på väg mot konkurs. Det kan gynna svenska Autoliv.

– Autoliv har fått mycket kontrakt sedan Takatas problem blev tydliga för ett par år sedan, säger Mats Liss, analytiker på Swedbank.

Huvudsakligen handlar det för Autoliv om kontrakt avseende krockkuddar och säkerhetsbälten. Bedömningen enligt Liss är att bolaget har gått från en global marknadsandel på drygt 30 procent till 50 procent för dessa produkter. Till det ska också läggas nya kontrakt som avser de produkter som ska ersätta de felaktiga gasgeneratorer som måste bytas ut i de bilar som Takata tidigare har levererat till.

– Gasgeneratorerna var början till Takatas problem. Det var en felkonstruktion, säger Mats Liss.

I samband med att problemen med gasgeneratorerna kom det fram att Takata, från tekniskt håll, hade känt till bristerna under många år utan att informera.

– Takata tappade trovärdigheten helt. Efter det har det varit en situation där man försökt rulla det här vidare och hantera situationen. Då har det funnits lite olika alternativ där ett förmodligen har varit att förhandla bort risken för skadestånd och att biltillverkarna är med och delar på kostnaderna för återkallande och ersättning av de felaktiga gasgeneratorerna, säger Liss.

– Nu verkar det inte som detta har fungerat utan Takata går mot konkurs i stället. Risken för skadestånd är svår att förhandla bort och framför allt i USA kan skadestånden blir väldigt stora, säger Liss.

Det har också spekulerats om att andra aktörer, exempelvis kinesiska Key Safety Systems, vill ta över det problematiska bolaget.

– Men även om Takata nu har ett lågt marknadsvärde så kan det bli väldigt stora kostnader för rättsprocesser, säger Mats Liss.

Enligt Liss har det också spekulerats om Autolivs roll när det gäller Takata.

– Nu får vi väl se vad som händer med tillgångarna. Det finns ju delar i Takata som kan vara intressanta, som till exempel tillverkning av väv till krockuddar, säger Liss.

TT: Vilka bilmärken har haft Takata som leverantör?

– Generellt är det så att bilindustrin vill ha två leverantörer så vid sidan av Autoliv har många tillverkare haft Takata. De är stora, säger Mats Liss.

Under torsdagen föll Takatas aktiekurs med 55 procent på Tokyo-börsen till följd av oron för en eventuell konkurs. Kvar finns nu bara en fjärdedel av börsvärdet jämfört med för en vecka sedan. Enligt källor till Reuters kommer bolaget att ansöka om konkurs på måndag nästa vecka för både deras japanska och amerikanska verksamhet. Bakgrunden är en rättegångsprocess kring defekta krockkuddar som ska ha orsakat 16 dödsfall och 150 skadefall, enligt internationella nyhetsbyråer.

Trots Takatas problem lyfter inte Autoliv på börsen. På förmiddagen var aktien ner cirka 0,4 procent på en i övrigt stila börs.

– Takatas problem har ju varit kända sedan länge så det är egentligen ingen förändring för Autoliv, säger Mats Liss.

Felet med Takatas krockkuddar

Krockkuddarna kan utlösas felaktigt eftersom Takata använt fuktkänsliga kemikalier i ”krutet”. Plåtdelar i krockkudden har även drabbats av rost och sprickor.

Problemen uppdagades i varma regioner med hög luftfuktighet.

Anonyma källor har pekat mot att tillverkaren kände till problemen men mörkade dem.

Reuters har sökt Takata, men företaget har avböjt att lämna kommentar.

Felix Björklund

Mer om: Takata Krockkudde

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt