Fordon

Superbulten som räddar Vasa

Foto: STATENS MARITIMA MUSEER
Foto: STATENS MARITIMA MUSEER
Anders ­Ahlgren och bulten. Foto: Jonas Askergren
Foto: Jonas Askergren
Sandvik har utvecklat nya bultar till regalskeppet Vasa. Nu ska de utvärderas med hjälp av noggranna mätningar. Foto: Marc Femenia
Lodhålet som avslöjade Vasa. Foto: Jonas Askergren
Foto: Jonas Askergren
Foto: Jonas Askergren
Foto: Jonas Askergren
Foto: Jonas Askergren
Foto: Jonas Askergren
Foto: Jonas Askergren
Foto: Jonas Askergren
Foto: Jonas Askergren
Foto: Jonas Askergren
Foto: Jonas Askergren
Foto: Jonas Askergren
Anders Ahlgren och bulten. Foto: Jonas Askergren

Testbultarna höll måttet. Nu får regalskeppet Vasa 4 000 nya superbultar i höghållfast stål.

Publicerad

Bultarna från 1960-talet rostar sönder. Dessutom äter de sig in i träet. För att den 386-åriga nationalklenoden ska bevaras till eftervärlden måste bultar ersättas. Uppgiften att utveckla ett högtekniskt bultförband föll på Anders Ahlgren, ingenjör på Vasamuseet.

För ett år sedan drogs mätningar på nio installerade testbultar igång. Nu är resultatet klart och Anders Ahlgren kan andas ut:

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här